mijn nieuwe beste vriend - Reisverslag uit Córdoba, Argentinië van Jolanda Zeeven - WaarBenJij.nu mijn nieuwe beste vriend - Reisverslag uit Córdoba, Argentinië van Jolanda Zeeven - WaarBenJij.nu

mijn nieuwe beste vriend

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Jolanda

25 Juli 2008 | Argentinië, Córdoba

Hola chicas y chicos!

Ja mijn Spaans vordert met sprongen haha. Het valt niet mee zeg, de woorden op zich begrijp ik wel maar de werkwoorden ´werken´ heel anders. Dan praten ze ook nog vreslijk snel en hebben ze hier weer een andere uitspraak voor bepaalde letters dan in de rest van Argentinie... Daarom, mijn nieuwe beste vriend is nu nog mijn woordenboekje.

Onvoorstelbaar dat ik hier pas sinds zondag ben het lijkt echt veel langer. En ik ben al redelijk gewend hoor. Het went snel hier, het is een super relaxed land en de mensen zijn allemaal vriendelijk en laten je gewoon je gang gaan. Snap je elkaar niet, geen probleem, komt goed met handen en voeten werk.
Elke dag leer je weer wat nieuws over hoe de dingen hier werken.Zo eten ze vooral heel veel.En slapen ook graag, in elke bus zit de helft vd passagiers te slapen. Ik ga ook met de bus, dat werkt heel makkelijk en snel. Niet veel mensen hebben een auto, de meest geziene auto is hier trouwens de Renault 12, uit 1978 ofzo???
Je koopt een voorraad cospeles (=busmuntjes), als je instapt geef je er eentje aan de chauffeur en je krijgt een kaartje. Voor elke lijn en voor elke afstand werkt het hetzelfde. Handig toch ?!

Hoe zien mijn dagen er hier uit: ik werk nu van 3 tot 8 ´s avonds (hoop trouwens wel dat ik dat nog kan afwisselen met ochtenddiensten). Ik slaap tot een uur of 8, douchen en ontbijten met Norma, mijn gastmoeder, en wie er op ´t moment nog meer in huis is, dat varieert namelijk met het uur. Niet saai dus.

Dan ga ik of wat Spaans studeren, een boodschap doen, de was wegbrengen bij de wasserette of zoals nu ff internetten. Alles lopend, behalve de bus lopen de mensen hier ontzettend veel, dat is maar goed ook met al dat eten.
Na de (warme) lunch ga ik naar mijn werk lopen. Ja ik hoor er al helemaal bij! Een half uurtje maar het is nu heel zonnig weer, wel koud, en het is lekker om buiten te zijn.
Als ik bij mijn werk kom, slapen de kinderen nog. Over het werk schrijf ik niet te veel op deze site maar maak ik een verhaaltje op de gewone mail. Het is een overheidsinstelling en voor zover ik het nu begrijp, liggen de dingen daar nogal erg gevoelig.
Je weet ook echt niet wat je meemaakt. Vaders en moeders: geef je kids vandaag een extra lange poetsbeurt, een extra koekje en vooral een hele dikke, dikke knuffel want als je zou zien hoe deze kinderen moeten leven, triest hoor.

Maar meer nieuws daarover dus via de hotmail.
De meiden waar ik mee werk zijn natuurlijk ook weer heel aardig, wie niet hier. We verstaan elkaar nauwelijks maar begrijpen elkaar al beter. Het is echt gezellig met elkaar, grappig joh.
Als ik thuiskom is het rond half 9 en dan heeft Norma mijn eten klaar staan, ja ik word verwend lieve mensen. Omdat ik nu nog geen sociaal leven heb (ik heb nog geen cellular=mobieltje), ga ik dan nog wat Spaans leren of lezen of tv kijken. Ik ben ook nog best moe van de reis en alle nieuwe dingen en bovendien verkouden dus een beetje extra slaap is wel lekker.

Ik hoop vandaag een mobieltje te kunnen kopen zodat ik in het weekend wat met andere mensen kan afspreken, ik kan wel steeds de huistelefoon gebruiken maar dat doe ik liever niet.
Bellen naar huis gaat heel makkelijk en goedkoop, je koopt voor 5 pesos een kaartje, belt een nummer en geeft je code door, kun je een half uur bellen.

De straat waar ik nu mijn boodschappen doe, heet Rafael Nuñez, misschien dat je die ´s op google earth kan opzoeken? Op elke hoek vd straat zit een bank, op de andere hoek een café/broodjesbar, daartussenin een apotheek en een kapper. En dan af en toe een andere winkel. De winkels zijn hier trouwens heel modern, ik snap wel dat Máxima haar inkopen in Argentinie doet! Die cafébars of weet ik veel hoe ze ze hier noemen, zitten altijd vol, voor een klein bedrag hebben ze heerlijke koffie met natuurlijk iets zoets erbij.
Ik ben de enige hier die nergens suiker in wil, vinden ze echt heel raar. Ik heb ook al de Dulche de Leche geproefd, het is inderdaad heel lekker. Een soort caramel pasta die ze overal op smeren.

Ik heb nog niet veel vd omgeving kunnen zien, was vooral druk met wennen aan ´t leven hier. Zodra ik het rite helemaal te pakken heb, ga ik ´s kijken wat ik zoal kan doen en met wie. Ik heb tenslotte nog ff de tijd. Morgen eerst eens winkelen in het centrum want het is tenslotte weekend.

Alles bij elkaar heb ik het best naar mijn zin hier. Gelukkig maar want het is toch ver van huis. Ik hoop echt het Spaans wat onder de knie te krijgen want dan wordt ´t nog leuker. Nu zit ik nog met Engels,Nederlands,Spaans in mijn hoofd.

Chau, een dikke knuf en kus voor iedereen.

  • 25 Juli 2008 - 13:34

    Sheila:

    Wat leuk om weer wat van je te lezen! En helemaal geweldig dat je het zo naar je zin hebt. Was zo benieuwd hoe je het had en hoe je nu je dagen vult. Ga je naast het winkelen dit weekend ook nog een tango dansen misschien ;-)???
    Dikke kus terug x

  • 25 Juli 2008 - 14:42

    Ma:

    Hola lieve Jo.
    Wat fijn om weer wat van je te lezen. Dat sms berichtje kreeg ik toen ik net terug was van fietsen en Spido varen.Heerlijk dat je al een beetje gewend bent. Zal je er om denken hoe je terug kwam uit Amerika, waar je ook lekker (en soms niet lekker) hebt gegeten? Het is momenteel heel warm en we zijn al 2 dagen op stap. Gisteren de hele dag naar Gouda,~Fietsen mee hoor, waar allemaal oude boten aankwamen voor het weekendfeest. Raar joh,weggaan zonder jou te bellen dat we er niet zijn. Moet ik ook even aan wennen.Als het goed is, is Ome Wim vanmorgen geopereerd maar ik heb nog niets gehoord. Als ik iets weet zet ik het op jouw side.
    Leuk hoor al die reacties van je fam. en vrienden.Deanne is zo blij met je auto, heerlijk toch.Nou leiverd doe je pleegfamilie de groeten van ons en tot horens. Heb je je albums al gelezen? dikke kus ma

  • 25 Juli 2008 - 15:31

    Renate + Mannen:

    Hai Jolan,

    Ik hoorde van Ro dat je een hele eigen site hebt..en dat je hier berichtjes kon lezen en sturen..
    Helemaal super zeg!!
    Ik heb net al je berichtjes zitten lezen. Tuurlijk was ik al op de hoogte gehouden door je broer en schoonzus..(tijdens al het klussen wat we aan het doen zijn)

    Nou meid heel veel plezier en gezelligheid en hopenlijk spreek je binnen kort een vlot woordje Spaans..

    Dikke kus,
    Renate

  • 25 Juli 2008 - 19:14

    Alfons:

    Hoi Jolanda,

    Ik ben nu bij Remi & Rokaja en het oppassen voor vandaag zit er weer op. Isabel roept nu al goal als ik met haar aan het voetballen ben. Ze zegt dat ook al "voetballen". Verder vandaag op de kinderboerderij geweest waar Isabel heel stoer de kleine geitjes aan het aaien was. Jammer voor Isabel maar het kleintje had er op een gegeven moment geen zin meer in en Isabel had niets lekkers en toen gaf het geitje haar een klein kopstootje in haar buik waardoor zij op haar kont viel en van de schrik heel hard moest huilen. Opa weer troosten. Jij bent ook druk in de weer met al je kinderen. Ik hoop dat je het Spaans snel een beetje zult begrijpen. Ik heb ooit ook een cursus Spaans gevolgd dus je hoeft mij niets te vertellen over het vervoegen van werkwoorden en het dialect wat zij spreken. Pffff Verder een dikke knuffel voor alle kinderen en het weekend proost ik weer op je zoals ik heb geschreven. Groetjes en veel geluk

    Alfons

  • 25 Juli 2008 - 21:40

    Ma:

    vrijdag 23.38 met ome Wim gaat het goed. de operatie is goed gelukt en hj hoopt weer snel naar huis te mogen. Verder heb je de groeten van Marja. Wij zijn voor zondag uitgenodigd op haar verjaardag. Eerst eten en daarna feesten. Nou verder even niets hoor, ik ga zo naar bed. xxx ma

  • 26 Juli 2008 - 08:26

    Per& Sil En Ruby:

    Hola Jolanda!!
    Blij te lezen dat je al zo op dreef bent met je kindjes daar.
    Joh dat spaans komt vanzelf je bent er tenslotte nog lang genoeg om het te leren begrijpen.
    Ik weet dat een pagitta een rietje is misschien heb je er wat aan hahaha..
    Ja en het weer bij ons is super ,
    Ik ga zo m'n ouders naar Cor brengen die gaan een weekje bij Oom logeren en voor de rest nog even doorwerken en dan op naar Italie..
    Ok Jo tot de volgende berichtjes maar weer.
    Kusssssssssssssssssssssssssssss van ons!!

  • 26 Juli 2008 - 20:51

    Linda En Hans:

    Ho Jo, Nou het klinkt allemaal goed (op het weeshuis na). Je verveelt je in ieder geval niet. Wij schrijven dit bericht vanuit Stavoren, want wij zitten dit weekend en jullie kado Het Wijnvat en dat is helemaal super. Ik heb je ook een sms-je gestuurd, maar die zal wel uitstaan. In ieder geval genieten we met volle teugen, bedankt daarvoor en zet um op daar. Liefs Hans en Linda xxx

  • 27 Juli 2008 - 20:18

    Zus.:

    Voor het naar bed gaan ff op je site gekeken, en je klinkt lekker opgewekt, doet me goed.
    Ik moet zeggen als ik zo je verhaal lees en je wil ooit iets anders gaan doen volgens mij zou je het niet slecht doen als journaliste. Fijne zondag verder voor jou ik ga lekker slapen moet morgen weer aan de slag.
    Bye Knajer, tot snel.
    Kussie.

  • 27 Juli 2008 - 22:51

    Ma:

    hoi my dear ,
    net terug van het verjaardagsfeest van Marja, het is nu kwart voor 1 maar ik moet je even schrijven. Het was heel gezellig en ik moet je de groeten doen.
    De zoon van Jerry is een bolletje joh, maar wel een vrolijk mannetje.
    Ik heb nu slaap en wat rode wijn op dus ga ik naar bed. Morgenchtend komt Isabel weer dus moet ik uitgeslapen zijn. Ik hoop dat je een fijn weekend hebt gehad.Wij horen wel van je. Liefs pa en ma en veel kussen.

  • 28 Juli 2008 - 12:18

    Rokaja:

    Hoi Jo,

    Vanochtend was het weer hier helemaal van slag. Isabel was om 05.00 uur wakker en toen was het aan het regenen en onweren. Verder was het van het weekend heel mooi weer. Wij zijn zondag even naar Hellevoetsluis geweest. Isabel vond het water zo lekker dat ze er met luier en al in ging. Ze had wel Remi zijn hand vast, maar verder was zij een echte heldin. Ik dacht dat wij alleen maar even gingen wandelen en zij niet in het water zou willen dus ik had geen luier bij mij. Ja ja je raadt het zeker al. Isabel d'r luier helemaal nat en vol met poep. Ha ha Remi z'n beurt. Hij mocht haar lekker gaan wassen in de zee. Snel een doek omgewikkeld en op goed geluk Isabel in haar wandelwagen gezet en naar de camping gegaan. Gelukkig droog overgekomen. Lekker patat gegeten en 's-avonds weer naar huis. Jammer dat je huisgenoot zo snel al weer naar huis gaat. Had je goed de taal van kunnen leren en was natuurlijk erg gezellig in huis. Komt er nog een nieuw huisgenootje? Ga weer even snel verder. Zit op mijn werk.

    Tot snel. Kus Rokaja

  • 28 Juli 2008 - 14:37

    Ria En Harry:

    Hoi Jolanda,

    Vandaag (28-07) al je berichten gelezen. Fijn dat je het zo naar je zin hebt. In Cordoba is een taalschool op 5 minuten lopen van Plaza San Martin. Misschien kan je daar wat privé lessen nemen.
    Ben benieuwd hoe je eerste weekend is geweest.

    Groetjes en een dikke kus,


  • 29 Juli 2008 - 14:44

    Tante Rina:

    Hoi Jolanda even geduurd voor ik wat kon lezen was uit logeren bij Gwendoline daar je oom nu is geopereerd en alweer thuis is ben ik naar je op zoek gegaan, had wel al via je mams veel gehoord.Maar fijn dat het bij jou nu ook gaat zoals je wilde.Lees later wel weer wat en nu groetjes uit Hellevoet

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jolanda

In plaats van een vakantie heb ik dit jaar besloten om mezelf nuttig te maken voor mensen die het minder goed getroffen hebben dan wij allemaal. Natuurlijk kan dat ook dichter bij huis maar nu ben ik gelijk in de gelegenheid om een ander land goed te leren kennen. Ik heb 2 maanden de tijd en zal proberen jullie op de hoogte te houden van mijn belevenissen.

Actief sinds 27 Mei 2008
Verslag gelezen: 185
Totaal aantal bezoekers 36249

Voorgaande reizen:

17 Juli 2008 - 17 September 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: