Toch wel een postbode! - Reisverslag uit Córdoba, Argentinië van Jolanda Zeeven - WaarBenJij.nu Toch wel een postbode! - Reisverslag uit Córdoba, Argentinië van Jolanda Zeeven - WaarBenJij.nu

Toch wel een postbode!

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Jolanda

28 Augustus 2008 | Argentinië, Córdoba

Hola lieven allemaal,

Ik dacht, laat ik ze thuis ´s een paar dagen niet vervelen met mijn verhaaltjes, blijkt dat jullie het nog missen ook! Doe ik het toch niet voor niets.

Fijn dat de eerste lading kaarten aangekomen is, er moeten er nog meer volgen, van 18 augustus volgens mij.

Ennnnnnnnnnn ik liep dinsdag door onze straat en zag voor het eerst een serieuze postbode. Ik dacht nog, het zou toch leuk zijn als die nou eens mijn post had gebracht. En ja hoor stap ik binnen ligt er post voor mij!! Superleuk ook al is het een tijdje onderweg geweest.

Zondag schreef ik dat ´t een saaie week zou worden maar die is toch nog snel voorbij gegaan. Maandag heb ik niet gewerkt maar alleen ´s middags naar les. Dat is in het centrum en heen en weer met de bus en 2 uur les ben ik daar toch bijna wel 3,5 uur aan kwijt. Verder niks gedaan.
Ik ben mijn verkoudheid wel redelijk kwijt maar helemaal top ben ik nog niet. Wel raar hoor, thuis heb ik zelden iets en hier iedere keer wat. Maandag had een mug onder mijn oog gestoken, op 3 plaatsen. Mijn oog zat bijna dicht. Maar de ehbo schoenendoos van Norma kwam te voorschijn met al weer een wondermiddel.

Dinsdag wel gewerkt en ´s middags weer naar les. Dat is best haasten want ik moet tussendoor ook nog ff douchen en omkleden. ¨s avonds gingen we naar de verjaardag van Martin, de zoon van Norma. Die woont ook hier in de stad maar zeker 3 kwartier met de auto vanaf ons huis. Een verjaardag vieren ze hier als volgt: je maakt voor je gasten een ontzettend grote stapel empanadas (die argentijnse pastijtjes) die zet je dan op de grote tafel waar iedereen om heen zit. Dan zet je bier, cola en wijn op tafel en dan begint het feest. Om 12 uur komt dan de taart en een grote berg heerlijke zoetigheid op tafel. Hmmm. Wat een herriemakers zeg. Maar wel gezellig hoor ook al snapte ik er weer niks van.
Norma zat een beetje op te scheppen dat mijn Spaans al zo veel beter is, dus iedereen begon gelijk te vragen. BLeek achteraf dat ik in mijn onschuld voor woensdag een afspraak met iemand had gemaakt om een rondje sierras (=bergen) te doen. Gelukkig kwam ik er op tijd achter want ik moest gewoon naar les. We gaan nu zaterdag.

Gister (woensdag) heb ik weer niet gewerkt (luxe he) want wij moesten namelijk allemaal thuis blijven omdat wij ´geteld´ moesten worden. In heel de provincie Cordoba gingen dametjes de straat op met lijsten en bij iedereen thuis opnemen wie er woont. Ja dat is nog ´s een staaltje praktisch denken. Je hoeft je hier niet over te schrijven als je naar een andere gemeente verhuist, ze tellen liever eens in de zoveel tijd wie waar woont. Typisch Argentijns hoor.
Mijn Spaanse les ging wel gewoon door, tenslotte woon ik hier niet en het was echt zo gek om op straat te zijn. Er was echt bijna niemand buiten. Echt alle winkels moesten gesloten zijn, op een enkele kiosk na die toestemming had, daar stonden dan ook rijen mensen. Geen auto´s. Net een spookstad. Het waaide ook nog ontzettend en er hing een waas van stof boven de stad. Net een spookstad.

Maar vandaag was alles weer bij het oude en was het weer gewoon druk. Dinsdag was het trouwens ineens zomer en dan is het warm hoor, dik 35 graden! Zomaar ineens. Gister was het weer frisjes en vandaag dan weer ca. 23 graden en volop zon. En de voorspellingen zijn ook prima. Sorry mensen.....

Ik heb het erg druk nu met de les en het werken. Heb ook veel huiswerk maar dat is niet erg. Ik had misschien toch beter eerder kunnen beginnen met de les want ik leer veel. Maar ja. Morgen en maandag nog les en dan is het over. Dan kan ik weer even relaxen.

Vanaf woensdag ga ik dan de laatste dagen weer in de middag werken. Wel leuk met die andere meiden en ik hoef nu toch niet meer zonodig de middagen op stap.

Ik ben nu ook wel aan het aftellen hoor. Zo nog niet morgen gelijk weg willen maar ik begin het wel zo´n beetje zat te worden. Het is toch best heel vermoeiend en ik heb niet echt de kans om even op adem te komen want het gaat maar door.

Vandaag wel een dompertje op de orfanato, mijn lieveling bij de jongetjes, Aldo, is weg. Hij is naar een familie gegaan. Voor hem fijn natuurlijk maar ik vond het echt niet leuk toen hij vanochtend er niet was. Er zijn ook nog 2 zusjes naar een familie gegaan, maar die waren nog niet zo lang bij ons en ik kende ze niet zo goed. Zo wordt er toch wat gehannesd met kinderen hoor.

Verder eigenlijk weinig nieuws meer te melden. Ik hoop dat het goed met iedereen gaat en kijk er erg naar uit jullie weer te zien. Hou me nog wel ff op de hoogte van alle nieuwtjes hoor want ik ben hier nog een dikke 2 weken.

Chau en een dikke kus

  • 28 Augustus 2008 - 22:00

    Ma:

    Donderdag 23.56 uur. Even kijken of je al weer iets hebt geschreven en ja hoor daar is ze weer.hallo lieve Jo. Ik schrijf nog steeds alles in het hollands hoor, anders ga je dat strakjes nog vergeten. Ik vind het heel vervelend dat je telkens weer iets anders hebt. Verder lezen wij inderdaad heel graag je verhalen. je lijkt wel een echte schrijfster. Bij ons is jouw kaart ook aangekomen, maar is de onze ook bij jou aangekomen? Wat een belevenis he? die mensen telling.Volgens mij ben jij de enige daar die het altijd druk heeft.Ook wel leuk om daar een verjaardag mee te maken.Wat klinkt het vreemd dat je zegt, de" laatste dagen" ga ik weer in de middag werken. Is het echt al zo snel, dat het voorbij is? Kan ik toch al gaan aftellen.Misschien is het goed dat je lievelings jongetje al weg is, hoef je ook geen afscheid te nemen. Dat is nou net niet je stekste kant.Voor al het andere ben je de sterkste hoor. Ik zou het je niet nadoen.Verder heb ik geen nieuws te melden.O.ja Sheila komt maandag 15 september naar ons toe om nog een keer Isabel te zien. Zij heeft een vrije dag genomen. Leuk he? Ik heb gevraagd of zij haar nichtje meebrengt, maar dat is nog niet zeker omdat ze haar nog nooit in de auto heeft meegenomen. Nou ik ga het wel zien. Veel meer weet ik niet. hou je taai en toto de volgende keer. Wat mij betreft, welterusten.

  • 29 Augustus 2008 - 05:47

    Mirjam:

    Hallo Jolanda,
    Fijn weer een bericht van je te lezen, ik dacht al: "Waar blijft ze toch?"
    Een nieuwtje vroeg je? Nou, ik zal je vertellen, wij kregen van Michel en Nienke Flossie de vogel en Cavia Dora (een mannetje) te logeren ivm hun vakantie. Wat denk je? Cavia dood! Hebben wij weer. Achteraf bleek dat hij al ziek geweest moet zijn toen ze hem bij ons brachten, maar dat wisten we natuurlijk niet. Dora is altijd al een rustige cavia geweest waar niet veel aan te beleven viel, maar we vonden hem wel heel erg stil en suf. Hij piepte zelfs niet als hij groente kreeg, terwijl dat toch een kenmerk is van cavia's dachten wij. Toen het ook nog eens heel erg begon te stinken (en het stinken bleef na het verschonen van de kooi) en Dora een vochtplek op zijn borst bleek te hebben, is Sander met hem naar de dierenarts gegaan. Bleek dat zijn achterste kiezen in zijn slijmvliezen groeiden en dat daar een infectie bij was gekomen. De cavia moest een nachtje blijven bij de dierenarts en hij is geopereerd aan zijn kiezen. We kregen voor 2x per dag (!!) antibiotica en pijnstilling mee en voor een aantal keer per dag dwangvoeding. Maar de arts had al gezegd: "Als cavia's een aantal dagen slecht of niet eten gaat hun lever eraan, dus of hij het haalt is maar de vraag." Vrijdag kwam Dora mee naar huis, zaterdag ging het erg slecht, zondag nog veel slechter. En maandagochtend was hij dood. En dinsdagavond kwamen Michel en Nienke weer thuis, een cavia armer en een rekening van de dierenarts van 78,65 euro rijker...
    Maar Flossie heeft onze zorgen overleeft, hoor!
    O ja, er zijn een paar panden in de Spaanse Polder afgefikt, maar gelukkig niet dat van Smits, maar meer richting de Doenbrug. Ik kon er vanmorgen ook niet langs, moest helemaal omrijden via de Kiotoweg.
    Nou, ik ga maar eens aan de slag, hou vol en een knuffel voor jou en de kinderen daar.

  • 29 Augustus 2008 - 09:00

    Zus:

    Hallo kanjer,

    Ben weer blij met je verhaal, je wel weer genoeg meegemaakt zo te lezen en dan zn verjaardag is echt leuk nou misschien een een idee voor 8 mei 2009 want ja dan is het voorbij met de 30ers hihihi.

    Wel jammer dat je geen afscheid heb kunnen nemen, en maar hopen dat hij daar goed op zn plek is en dat ze lief voor hem zijn.

    Gek idee he dat je over 3 weken alweer in je eigen bedje heb geslapen, maar wel lekker idee!

    Je wil nieuws nou ik pak ff de krant erbij: Fitness op pumps erg populair!
    Nina Brink is getrouwd met Pieter Storms!
    Nou dat zijn wel de leukste dingen en rot verhalen heb je ook niks aan dus die schrijven ik ook lekker niet.

    Nou met mij en Ron alles goed, nog een paar uurtjes en dan is het weer lekker weekend, probeer nog ff naar de verjaardag van Romy te gaan en dan zien we het voor de rest wel.

    Lieverd fijn weekend in de bergen en niet te veel feesten he!
    Big Hug.

  • 29 Augustus 2008 - 09:17

    Ma:

    Daar ben ik alweer. Even een berichtje uit de krant. Is de school net begonnen en heeft Anna al weer luizen. Dus ook hier is er weer een luizenplaag.
    Het enige wat je kunt doen is, kammen, kammen en nog eens kammen, maar met een netenkam. Chemische bestrijdingsmiddelen is ook geen garantie voor succes.Luizen verspreiden zich via stoffen spullen. Dus alle knuffels kleren en beddengoed op 60o wassen.Misschien helpt die tip uit de krant. Dit was het voor het moment. Ik hoop dat je er wat aan hebt. Dikke knuffel (zonder luis) van je moeder.

  • 29 Augustus 2008 - 14:58

    Ineke:

    Hallo Jolanda,
    Net je moeder aan de telefoon gehad, natuurlijk praatje luizen, het is hier denk ik ook allemaal in.
    Ik zat net de consumentengids te lezen en jawel artikel over luizen.
    Je moeder was vergeten te vertellen dat je veel crèmespoeling in je haar moet doen, dit helpt tegen het spug van de luizen, want dat veroorzaakt de jeuk....
    Zo een half uurtje later ...je moeder belde weer was met Co bij Co zijn moeder geweest, ze wilde een eindje met haar gaan rijden, maar Co zijn moeder werd opgehaald door Chris haar zoon, nou fijn dat ze er was hoor heeft ze haar spullen voor 5 dagen ingepakt(de lieverd).
    Ik moest je nog extra de groeten van haar doen.
    Het weer is hier nu ook heerlijk, morgen wordt het 25-28gr.
    Ik hoop dat het eind van de week ook nog zo mooi is, want dan gaan wij lekker met vakantie.
    Ik hoorde van je moeder dat het goed is 25 okt. gezellig.
    Nu lieve Jolanda na onze vakantie hoop ik je gauw te zien.
    Volgens mij is iedreen aan het aftellen
    Liefs

  • 29 Augustus 2008 - 21:26

    Monika:

    Hoi Jolanda,

    Ik hoorde vandaag van mijn moeder dat je een site hebt...dus moest ik gelijk kijken natuurlijk.
    Wat kan jij eigenlijk leuk schrijven, ga er eens iets mee doen. Dit zijn vaak de boeken die mensen in de vakantie 'verslinden'.
    Knap hoor dat je zo ver weg van thuis dit onderneemt, maar wel een ervaring die je hele leven bijblijft.
    En ik maar denken dat wij een bijzonder vakantieverhaal hebben.
    Wij zijn namelijk weer naar Italie geweest, alleen nu naar lago Caldonazzo(linksboven Lago di Garda). Daar hebben we sinds jaren weer op de waterskies gestaan, en dat ging verbazingwekkend goed. Zelfs Toby heeft het gebrobeerd. Eerst mocht hij niet omdat hij in paniek raakte als hij de bodem niet kon voelen, dus wat deed hij...rent naar de steiger, springt in het meer, zwemt naar de kant en zegt: "zo, nu mag ik wel hé?". Uhhhh, ja nu mag je inderdaad. Ach ja, en dat het skien van hem erg op diepzeeduiken leek vergeten we even voor het gemak. Als het aan hem lag mochten we de stop uit het meer trekken om leeg te laten lopen (dit zei hij echt) We hebben ons rot gelachen.
    Maar nu komt hetgene wat wij een verhaal vinden: De waterskischool is van de ouders van WK slalomskien 2007 (en meervoudig europees kampioen)Thomas Degasperi. Waanzinnig om die te zien skien, maar ook op het droge een lust voor het oog hoor.
    Hartstikke vriendelijk en passie voor zijn vak. Als je achter die boot ligt zal hij er echt voor zorgen dat je ook gaat staan. Toby was helemaal weg van hem, iedere keer als hij vroeg of hij mee mocht varen werd hij gelijk door Thomas in de boot gehesen. Geweldig! Volgend jaar wil Toby daar weer naartoe omdat hij naar zijn 'vriend' Thomas wil. En toch weer wil proberen te skien.
    Maar goed, vergeleken met jouw avonturen valt dit een beetje in het water zeg maar...
    Jolanda ik hoop dat je het daar nog even vol kan houden en het afscheid niet te emotioneel is. Tot die tijd blijf ik lezen en genieten van je verhalen. Ik hoop dat je kwaaltjes je gezondheid niet te veel aantasten hoor.

    Veel liefs, en een warme knuffel uit het kille Holland van Peter, Monika & Toby XXX

  • 29 Augustus 2008 - 21:38

    Monika:

    Ik zie nét dat het ongeveer etenstijd is bij jou dus...
    Eet smakelijk (geen stamppot rauwe andijvie met spekjes en bal zeker vandaag??)

    Geintje Kus van Monika

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jolanda

In plaats van een vakantie heb ik dit jaar besloten om mezelf nuttig te maken voor mensen die het minder goed getroffen hebben dan wij allemaal. Natuurlijk kan dat ook dichter bij huis maar nu ben ik gelijk in de gelegenheid om een ander land goed te leren kennen. Ik heb 2 maanden de tijd en zal proberen jullie op de hoogte te houden van mijn belevenissen.

Actief sinds 27 Mei 2008
Verslag gelezen: 473
Totaal aantal bezoekers 36238

Voorgaande reizen:

17 Juli 2008 - 17 September 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: