Ik wil op kamers! - Reisverslag uit Córdoba, Argentinië van Jolanda Zeeven - WaarBenJij.nu Ik wil op kamers! - Reisverslag uit Córdoba, Argentinië van Jolanda Zeeven - WaarBenJij.nu

Ik wil op kamers!

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Jolanda

20 Augustus 2008 | Argentinië, Córdoba

Hallo lieve mensen,

Allereerst wil ik dit even kwijt: ik vind het echt waanzinnig lief dat jullie allemaal zo met mij meeleven en mij op de hoogte houden van jullie wel en wee in Holland. Vannacht kon ik niet slapen en ik voelde me schuldig dat ik niet ff iedereen een berichtje kan sturen. Het lijkt net of het alleen over mij gaat maar dat is natuurlijk niet zo. Maar het ontbreekt me gewoon aan tijd. Even achter de pc zitten gaat niet zomaar, ik moet er eerst naartoe enzo en alles duurt gewoon wat langer hier. En nu zit ik bijv. weer achter de trage computer die vlak bij mijn huis want die andere is weer 20 minuten lopen. En dan ben ik nu ook nog elke dag bijna een uur kwijt met dat luizenkamgedoe. Ik heb wel het idee dat het minder wordt gelukkig.
Dus denk alsjeblieft niet dat ik jullie vergeet en alleen met mezelf en de kids bezig ben, iedereen is in mijn gedachten en ik kijk er heel erg naar uit om straks iedereen weer te zien en bij te praten.

Zo dat was de serieuze opening ;-)

Nu over het ´op kamers´. Heb je je eigen moeder niet op je nek, heb je gewoon een gastmoeder die zich overal mee bemoeit. Mam, dat heb jij nog nooit gedaan, heb ik het nu hier!
Het is wel allemaal goed bedoeld hoor maar ik werd er gister en vandaag ff zo moe van. En dan moet ik ook nog van alles uitleggen terwijl ze weet dat ik dat niet kan in het Spaans.
Laat me nou gewoon mijn dingen doen, ik ben tenslotte bijna .... jaar oud (ik durf het niet hardop te zeggen). Zo wil ze bij alles wat ik koop, weten hoe duur het is. Het is altijd te duur. Nou vinden ze dat nogal snel terwijl het voor onze begrippen allemaal spotgoedkoop is. En vanmiddag toen ik zei dat ik naar het centrum ging, begon ze weer helemaal te vragen waarom dan en dit en dat. Pffff. Maar ik ben lekker toch gewoon gegaan hoor. Lekker puh. Heerlijk in de zon gelopen tussen alle mensen met het grootste ijsje dat ik op kon. GENIETEN.

Ik heb gister eindelijk de schoenen gekocht! Jawel, 30 paar voor nog geen 300 euro. Ik kom niet van het sponsor geld af op deze manier. Vandaag nog flink wat spullen gekocht voor in de keuken, beddengoed, nog meer sokken en ondergoed en wat meer losse troepjes en wat grote legostenen want sinds gisteren is er ineen geen speeltje meer te vinden.
En er zijn 5 nieuwe kinderen bij, het is echt een gekkenhuis nu.

Ik zit ook in tweestrijd of ik nu toch niet de middagen weer ga werken. Ik kan ook 2 of 3 doen omdag ik nu de enige vrijwilliger ben. Maar de middag vrij is zo lekker. De meiden zijn wel veel leuker en ze doen tenminste nog wat. Die van de ochtendploeg zijn vooral gek op kletsen met elkaar en smssen.
Ik blijf ook niet meer langer, als ze in bed liggen ga ik naar huis en niet meer allerlei klusjes doen. Doen zij ook niet. Ik zorg goed voor de kinderen maar meer ook niet.
Vandaag trouwens gezien dat één van de kleine meisjes haar rug vol littekens zit van slaan. Eng hoor, ik kreeg er koude rillingen van. Ik denk dat ze net zo oud als Isabel is en ze heeft ook nog een zusje van een jaartje ouder bij ons. Ze zijn juist de meisjes die erg goed voor zichzelf kunnen zorgen en zich goed kunnen vermaken. Ik doe altijd wat extra´s voor hen. Onwijs triest toch. Ze zijn wel vrolijk trouwens.

De schoenen heb ik samen met Ines (van Projects Abroad) gekocht want daar had ik wel wat vertaalhulp bij nodig. We hadden afgesproken om 16.00 uur in het centrum op het plein, eerst even samen koffie drinken natuurlijk want je bent een parttime Argentijnse of niet! Het kopen ging vrij vlot en daarna samen met de taxi naar huis met de 30 paar schoenen. Die man moest wel lachen. Vandaag had ik ook weer veel te veel gekocht (in een soort anti-duur-bazar waar ik veel kom). Werd me gevraagd of ik hulp nodig had, ja natuurlijk en toen werd ik netjes door een jongen naar een taxi begleid met al mijn tasjes. Heb ik mij weer heel decadent thuis laten afleveren met al mijn aankopen. Net Paris Hilton maar dan met plastic tasjes ipv Louis Vuitton (hoe schrijf je dat?). Ik moest zelf erg lachen. En die chauffeur maar kletsen terwijl ik toch gezegd had dat ik niet zo goed spaans spreek. Het maakt ze allemaal niet uit hoor, als ze maar kunnen praten.

Nog ff over het weer hier, hoewel het ´s avonds en ´snachts heel koud is, is het overdag echt super weer. Elke dag strak blauw, zonnig en als er geen wind is nog warm ook. Dus ik klaag niet hoor!!!
Maandag ging ik een rondje lopen door onze buurt waar ik nog niet geweest was. Kwam ik in het park ineens Ines tegen (die van hierboven). Zij ging ook met een vriendig mate drinken en nodigde me uit om mee te doen. Het park zat trouwens stampvol, ik zal de foto´s snel plaatsen. Was echt gezellig, zit je zo een uurtje een beetje te kletsen en ondertussen aan je rietje thee te slurpen. En iedereen doet ´t! Het is zo raar joh maar toch ook heel leuk.
Dat ze hier zo veel tijd maken voor dat sociale gebeuren dat bevalt me heel goed. Dan is het wel jammer dat je alleen bent maar ik probeer toch elke dag even op een terrasje te zitten met een koffie.
Ik heb ook nog niemand horen zeggen dat ie het druk heeft. (Nou ken ik het spaanse woord voor druk ook niet dus dat scheelt.) Nee serieus, ze zijn gewoon niet zo gehaast als wij. Nou zouden ze best wel wat harder kunnen werken en bijvoorbeeld ´ns wat meer opruimen in plaats van alleen de straatjes vegen. Maar ach, zo lang ik hier ben moeten ze vooral zo blijven als ze zijn.

Nou morgen dan mijn eerste les, ik moet me om 3 uur melden ergens in het centrum. Ik heb een lerares, Julietta. Ben heel benieuwd en hoop dat ze niet te veel huiswerk opgeeft. Dan ga ik vrijdagmiddag als ´t goed is paardrijden hier in de sierras. Via de organisate van PB. Zaterdag wil ik kijken of ik nog wat meubeltjes kan vinden voor de orfanato en dan zondag weer een dag toeristisch doen in Córdoba en de foto´s die ik kwijtgeraakt ben opnieuw maken.
Volgend weekend wil ik dan 2 dagen weg, dan weer een weekend ´thuis´ en dan is al mijn laatste weekend aangebroken....

Ik heb nu besloten wat ik ga doen. Ik ga zaterdagochtend met zo´n slaapbus naar de watervallen van Igazu. Dat is 24 uur rijden maar onderweg zie ik dan nog wel wat van ´t land. Daar wil ik dan tot dinsdagochtend blijven en dan vliegen naar BA, waarvandaan mijn vliegtuig naar huis vertrekt.

Maar dat duurt nog ff hoor. En na de dip van vanochtend heb ik er nu weer gewoon zin in dus ik hoef nog niet naar huis.

Mis jullie wel maar Holland zeker niet. En ´wij´ doen het ook beter op de Olympische Spelen. Behalve dan met hockey dan want onze blonde dames waren heel goed volgens de taxi chauffeur.

Een dikke knuf weer voor iedereen en pas goed op jezelf, ik doe het ook.

Chau

  • 21 Augustus 2008 - 06:34

    Andrea:

    Jo, wat gaat de tijd snel!
    Mooie plannen om het land nog verder te zien hoor!

    Heb je al post ontvangen inmiddels? Ik wil je ook nog wat sturen, maar als je nog niks hebt gekregen, zal dat ook niet meer aankomen waarschijnlijk...

    Veel plezier op 'school'!

    Liefs Andrea

  • 21 Augustus 2008 - 07:13

    Andrea:

    Jo, wat gaat de tijd snel!
    Mooie plannen om het land nog verder te zien hoor!

    Heb je al post ontvangen inmiddels? Ik wil je ook nog wat sturen, maar als je nog niks hebt gekregen, zal dat ook niet meer aankomen waarschijnlijk...

    Veel plezier op 'school'!

    Liefs Andrea

  • 21 Augustus 2008 - 07:13

    Andrea:

    Jo, wat gaat de tijd snel!
    Mooie plannen om het land nog verder te zien hoor!

    Heb je al post ontvangen inmiddels? Ik wil je ook nog wat sturen, maar als je nog niks hebt gekregen, zal dat ook niet meer aankomen waarschijnlijk...

    Veel plezier op 'school'!

    Liefs Andrea

  • 21 Augustus 2008 - 07:16

    Zus :

    Hallo lieverd,

    Voor ik het vergeet je heb de groeten er staat nu iemand voor mn neus waar de groeten van krijg!
    Het is een mooie rooie man met lang haar, ja je weet het al het is neef.

    Als ik het zo hoor heb jij toch wel een beetje druk leven maar wel met leuke dingen.
    En Jo wat maakt het uit een dipje op zn tijd moet kunnen en gelukkig zijn ze maar van korte duur. Maar wat je dan verteld over je oogappeltjes dan moet je wel ff slikken he, hoe kunnen mensen zoiets doen. Nou geef ze maar een extra knuffel van mij.
    Succes en dikke X.

  • 21 Augustus 2008 - 07:32

    Sheila:

    Hallo meisje,

    Ik heb pas een powerpoint-presentatie gezien over die watervallen, ziet er echt geweldig uit! Heel indrukwekkend.
    Je verveelt je niet zo te lezen, heel fijn.

    Veel liefs x x x

  • 21 Augustus 2008 - 07:59

    Emma:

    Hi Jolanda

    Nou over bemoeizame moeders, daar weet ik alles van! Italiaans, Latijns, ze lijken allemaal op elkaar! Maar ja, dat is echt anders dan wat we in NL gewend zijn. Ze bedoelen het allemaal goed hoor, het beste wat je kan doen is gewoon "ja" zeggen en gewoon je eigen gang gaan.
    We missen je hier in ons kikkerland maar verwachten echt niet dat je uren gaan besteden om ons individueel up to date te houden. Dit is jou moment, gewoon genieten van deze mooie tijd...jou website is een perfecte manier om contact te houden, voor de rest horen we alles als je weer terug bent in NL.
    Ik vind de verhalen van de kinderen erg triest, het lijkt me een zware job wat je hebt. Geef ze een dikke knuffel van ons vandaag, zo te zien krijgen ze te weinig liefde. Pak maar ook een dikke knuffel voor jezelf! Nou lieverd ik ga, veel plezier vandaag. Love Emma

  • 21 Augustus 2008 - 08:36

    Ewout:

    Jolanda,

    Voor het geval je het echt nodig hebt:

    Druk = inquieto

    Veel plezier!!

    Ewout

  • 21 Augustus 2008 - 09:48

    Anita:

    Lieve Jo,
    Het is zo leuk al die berichtjes van jou te lezen.Ik ben helaas niet zo goed in steeds ook wat te sturen.Volgens mij kom je tijd tekort om het sponsorbedrag op te maken.Succes met de Spaanse les.Anita

  • 21 Augustus 2008 - 19:56

    Remi:

    hallo jo, tof dat je het nog steeds naar je zin hebt, lekker geld uitgeven is natuurlijk altijd wel leuk. het is hier nu 22.00, ik zit fimpjes te maken van alle video opnames die we hebben, ben er gister mee begonnen, is wel veel werk. kheb vandaag ge sms'd met ma en pa, alles is goed daar, het weer is prima, ze hebben een rondvaart gemaakt, ze gaan morgen weg uit trier maar weten nog niet waar ze heen gaan. Isabel heeft gisteren een roze loopauto gekregen van mijn schoonvader waar heel veel herrie uitkomt. Vandaag is ze weer naar 't hoekje gegaan, ze hield mijn hand stevig vast maar na 5min ging het wel en was ze een k3 boekje aan het lezen. We hebben er trouwens weer 2 gouden plakken bij!! groeten

  • 21 Augustus 2008 - 21:50

    Jeroen:

    even een knuffel voor jou, van mij! het eind is alweer in zicht.. jeetje..wat is dat snel gegaan!!veel plezier bij de watervallen!

    x

    joen

  • 23 Augustus 2008 - 19:03

    Ma Zeeven:

    Dit is voor alle lieve mensen die Jolanda steunen met berichtjes. Het doet niet alleen haar goed, maar ook haar vader en moeder. Ga zo door , veel liefs pa en ma Zeeven

  • 25 Augustus 2008 - 20:55

    Renate + Mannen:

    Hai Jolan,

    Jeetje, ik ben al weer effies niet op je site geweest..maar je hebt al weer een heleboel meegemaakt zeg..
    We worden nog wel steeds up to date gehouden door Ro dus we zijn wel "bij".
    Maar het is wel weer leuk om effies een berichtje achter te laten.

    Wat vliegt de tijd zeg..nog maar 3 weken in het verre Argentinie...

    Ik ga nu mijn laatste twee weken werken in..en dan heerlijk; zwangerschapsverlof!!!
    Kan niet wachten..
    Gelukkig is het meeste nu klaar in huize Roeland, dus kan ik dalijk (hoop ik) lekker gaan genieten van mijn verlof..
    Nou meid, morgen gaat het wekkertje weer om 6 uur, dus ik ga nu maar lekker slapen..
    (Althans proberen, want m'n buik gaat steeds meer in de weg zitten..)

    Dikke kus,
    Renate + mannen

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jolanda

In plaats van een vakantie heb ik dit jaar besloten om mezelf nuttig te maken voor mensen die het minder goed getroffen hebben dan wij allemaal. Natuurlijk kan dat ook dichter bij huis maar nu ben ik gelijk in de gelegenheid om een ander land goed te leren kennen. Ik heb 2 maanden de tijd en zal proberen jullie op de hoogte te houden van mijn belevenissen.

Actief sinds 27 Mei 2008
Verslag gelezen: 110
Totaal aantal bezoekers 36238

Voorgaande reizen:

17 Juli 2008 - 17 September 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: