in de omgekeerde wereld - Reisverslag uit Córdoba, Argentinië van Jolanda Zeeven - WaarBenJij.nu in de omgekeerde wereld - Reisverslag uit Córdoba, Argentinië van Jolanda Zeeven - WaarBenJij.nu

in de omgekeerde wereld

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Jolanda

29 Juli 2008 | Argentinië, Córdoba

Hallo thuisfront,

Ik zit weer op mijn vertrouwde stek achter computer 1 in de boekwinkel annex internetshop annex telefooncel.
Ik was van plan om vanochtend vroeg op te staan maar ´t is weer niet gelukt, ik begin de Argentijnse gewoonte om veel te slapen al goed onder de knie te krijgen!
Eten, gezellig babbelen met wat lekkers, luieren, slapen. Volgens jij kun je hier heel oud worden!
Nou ´t lijkt maar zo denk ik want een hoop mensen hebben ´t niet makkelijk. De economie kent hier zo veel pieken en dalen dat ze niet weten waar ze aan toe zijn. Aan de mensen merkt je dat niet maar als je om je heen kijkt zie je het wel.
Ik begin me steeds meer thuis te voelen, best gek want het is toch een totaal ander land. Maar wel een heel goed teken natuurlijk.

Sinds het weekend heb ik een cellular (mobieltje) dus ik kan nu vrienden maken. ;-) Hij werkt alleen hier dus ik hoef mijn nummer niet te geven.Haha.
Ik heb donderdag al gelijk een date. Met een andere vrijwilliger uit Holland, we gaan wat eten en onze ervaringen uitwisselen, hij geeft Engelse les op 2 scholen.

Gisteren is iemand van Projects Abroad bij mij in ´t tehuis (wat klinkt dat eng) geweest om te vragen of alles naar wens gaat. Dat was wel fijn want ik had zelf ook een aantal vragen die ik maar niet duidelijk kon maken aan de meiden die er werken. Ze zijn erg tevreden (al zullen ze het geloof ik niet zeggen als het niet zo was).
Maar dat mag ik ook wel, ik snuit de hele dag neuzen, er is al op mijn schoot geplast en gisteren vond een kleine chica me zo lief dat ze me in mijn been beet.... Vechten joh die kleintjes, ze slaan elkaar zo om de oren en ´t volgende moment gaan ze kroelen.
Ik vind het fijn om daar te werken. Ik hoef niet veel te doen alleen aandacht geven en helpen met de dagelijkse dingen. Het kost weinig moeite maar voor de kinderen is het fijn dat iemand zich met hen bemoeit.

Van ´t weekend ben ik 2x in het centrum geweest, met de bus natuurlijk.Zaterdag in een mooi winkelcentrum, met super mooie winkels met luxe kleding en andere zaken. Heel gezellig want het is er druk en er zijn veel eettentjes. Ongelofelijk wat een eten je hier overal ziet, ik heb mezelf op een ijsje getrakteerd, in de smaak Dulche de Leche. Dat is een caramelpasta waar Argentinie beroemd om is. Het is ook heel lekker maar volgens mij heeft Maxima daar haar dikke kont van gekregen (dat zeggen de mannen hier over haar, dat ze een dikke kont heeft!

Zondag naar een soort braderie-antiek-kunstmarkt geweest met mijn gastmoeder Norma. Was ook leuk, ik kwam helemaal in de kersstemming, het was een beetje fris, muziek, kraampjes. En dat midden in de zomer...voor jullie dan.

Hier is het fris hoor, ik zit in huis met mijn dikke fleecetrui aan maar buiten is het wel lekker. De huizen zijn duidelijk op de zomer gebouwd en hebben geen goede verwarming. Sokken aan in bed!

En ik leer elke dag minimaal een uurtje Spaans met behulp van mijn eigen woordenboekje en de mensen om me heen. Het is best lastig, de woorden op zich begrijp ik wel en ik kan ´t al redelijk lezen. Maar de werkwoordvervoegingen zijn echt moeilijk en ze spreken hier ook nog ´s een eigen soort dialect en plakken alles aan elkaar en van een vaste zinvolgorde hebben ze ook nog nooit gehoord.
Ik probeer wel zo veel mogelijk in zinnetjes te praten, ik zal wel op kleine Hiawata lijken: ´ik naar winkel gaan nu´ maar ze snappen me wel en vinden het niet erg.

Ik heb wat mogelijkheden voor een weekend uitstapje bekeken. Rondom Cordoba is veel moois te zien dus dat wil ik zeker gaan doen. Alles is makkelijk te bereiken met de bus en ik hoop van ´t weekend iets te kunnen gaan doen.

Helaas kan ik via deze computer geen foto´s uploaden maar zodra ik een plaats gevonden heb waar dat wel kan, zet ik wat foto´s op de site.

Ik zou nog zeker een uur kunnen vertellen maar dat lijkt me wat saai voor jullie. Bovendien is het al weer half 12 en moet ik nog boodschappen doen.

Oja, ik heb van ´t weekend het vrienden-familie-plakboek gelezen.
Echt helemaal geweldig.
Iederee nogmaals bedankt.
Ik heb ff gewacht tot ik zeker wist dat ik het hier leuk vond want met mijn heimwee moet ik toch een beetje uitkijken ;-)

Tot mails en dikke kus voor iedereen

  • 29 Juli 2008 - 14:58

    Andrea:

    Ha Jo,
    heerlijk om al je verhalen te lezen! Inmiddels is het hier ook zomer geworden, hebben we lekker gebarbecued en zijn naar ons strandje geweest.
    Ik zag zaterdag in de supermarkt roomijs met Dulce de Leche smaak, dat zal ik eens meenemen de volgende keer, weet ik waar je het over hebt!

    Liefs Dré

  • 30 Juli 2008 - 05:21

    Deanne:

    Hey Jo!

    Fijn om te lezen dat de overschakeling goed verloopt! Ik ben reuze benieuwd naar alle foto's :)

    xxx,
    Deanne

  • 30 Juli 2008 - 13:20

    Sandra:

    Ach Jo,ik beet jou ook toen we klein waren,maar dat was ook omdat ik je lief vond hoor.
    X
    Je nicht

  • 30 Juli 2008 - 16:15

    Chantal:

    hoi jo

    leuk om je ervaring te lezen, ben blij dat je het naar je zin hebt.
    hier gaat alles zijn gangetje. alisha lekker bij opa en oma op de camping en ik volgende week ook vakantie.
    groetjes van ons en een dikke kus
    chantal en de fam

  • 30 Juli 2008 - 20:12

    Zus.:

    Hallo lieverd,

    Leuk hoor, je verhaal en van mij mag je best nog een uur doorgaan. Je heb toch wel DTP met die lieve bijtende kindertjes.

    Succes met de date, en vergeet het motto niet he laat alles over je heen komen moet je in dit geval maar niet te letterlijk nemen.

    Have fun en heel veel dikke kussen ook van onze superman.

  • 31 Juli 2008 - 09:11

    Rokaja:

    Hoi Jo,

    Wel grappig om te lezen dat het zo koud is bij jullie en je je sokken aan moet met slapen. Het is hier de omgekeerde wereld. Je broer die heeft het toch al zo snel warm. Hij zwemt bijna in zijn bed. Het is vandaag heel erg warm. Gisteren ook, een beetje benauwd (hoofdpijnweer noem ik het altijd maar). Goed om te lezen dat je het zo naar je zin hebt. Ik zou wel even om het hoekje willen kijken hoe je bezig bent met al die kleintjes. Gelukkig maar een plasje op je schoot. Je bent wel anders gewend hè met Isabel. Dat was een lekker poepje op je schoot. Je krijgt straks helemaal ontwenningsverschijnselen als je weer terug bent in Nederland. Weer vroeg op om naar je werk te gaan (en vergeet de files niet) Ha ha, nou gelukkig hoef je daar voorlopig niet aan te denken. Wel onwijs fijn om te lezen dat je het zo goed naar je zin hebt. Gisteren ben ik met Renate en Marley naar de camping gegaan van haar ouders. Marley vond het helemaal spannend dat Isabel in haar meidenstoel naast hem zat. Een cd-tje van Plop en andere kinderliedjes en ze vonden het helemaal leuk. Ze hebben op de camping lekker in een badje gespeeld en Isabel heeft met een grote kinderwagen gelopen. Ze vond het helemaal geweldig. Marley loopt er meestal mee op de camping en dan gaat baby Lala er in. Op een gegeven moment wilde hij er in zitten. Was wel grappig hoor. Vandaag weer lekker werken. Je ouders komen vanavond oppassen. Wij gaan weer klussen.

    Voor nu weer de groetjes, mail van de week nog even op je hotmail om over je werk te kletsen.

    Doei,

    Rokaja

  • 31 Juli 2008 - 14:30

    George:

    Hallo Jo,
    Je bent ver weg, maar door deze verhalen toch ook weer dichtbij. Dus schrijf maar iedere dag zo'n stuk, stuk!!

  • 31 Juli 2008 - 15:00

    Zus:

    zo dat is goed geregeld, alles is hier op mn werk wat internet natuurlijk geblokt en heb gewoon gevraagd of ze deze kunnen vrijgeven want ik wil gewoon altijd alles van je kunnen lezen en gewoon een berichtje
    sturen als ik zin heb.

    Zo het is hier warm joh, maar we zuren niet, ga vanavond maar niet sporten ga maar lekker met man op het terras zitten. Nog een half uurtje en ik mag naar huis. Jij veel plezier vananond.

    Toedeloe.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jolanda

In plaats van een vakantie heb ik dit jaar besloten om mezelf nuttig te maken voor mensen die het minder goed getroffen hebben dan wij allemaal. Natuurlijk kan dat ook dichter bij huis maar nu ben ik gelijk in de gelegenheid om een ander land goed te leren kennen. Ik heb 2 maanden de tijd en zal proberen jullie op de hoogte te houden van mijn belevenissen.

Actief sinds 27 Mei 2008
Verslag gelezen: 115
Totaal aantal bezoekers 36247

Voorgaande reizen:

17 Juli 2008 - 17 September 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: