in ¨t buitenland schaam je je niet - Reisverslag uit Córdoba, Argentinië van Jolanda Zeeven - WaarBenJij.nu in ¨t buitenland schaam je je niet - Reisverslag uit Córdoba, Argentinië van Jolanda Zeeven - WaarBenJij.nu

in ¨t buitenland schaam je je niet

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Jolanda

12 Augustus 2008 | Argentinië, Córdoba

Hola, hier weer een bijpraatverhaaltje uit zonnig Cordoba.

Sinds gisteren werk ik van 9 tot half 2. Was wel ff vreemd om op te staan met een wekker. En op de orfanato is het ook erg wennen want ik werk nu niet meer met die leuke meiden waar ik ook mee uit ben geweest. Vind ik maar zij ook heel erg jammer.
Maar toen ik net om half 2 de deur uit en de zon in stapte, was het wel een heerlijk gevoel om de hele dag nog voor me te hebben. Want tenslotte begint het leven hier pas later op de dag.

Het ochtendschema van de kinderen is ook niet zo bijzonder, ze laten ze zo lang mogelijk slapen, op het gemak wassen en aankleden, daar zit allemaal niet echt systeem en tempo in. Geen Hollandse niet lullen maar poesten mentaliteit. Ze zijn zo ongeorganiseerd, het is ook geen wonder dat het land niet echt uit het dal komt. Ik heb nu eindelijk pas het lijstje met schoenmaten en het adres waar ik met korting kan kopen... terwijl ik het toch al op dag 3 gevraagd heb.
Maar gezellig en bijzonder aardig zijn ze allemaal wel en dat maakt een hoop goed.

De kinderen krijgen alleen warme melk en een stukje brood als ontbijt want de luch is al vroeg, om 12 uur en dan hebben ze erge trek dus geen gezeur met niet willen eten, ze eten echt allemaal hun bordjes leeg. Ze mogen in de ochtend ook nog niet naar buiten omdat het dan te fris is, binnen spelen dus. Gister was het een dolle boel maar vandaag waren ze bijzonder lief en rustig. Weinig vechten en huilen voor de verandering.
Na het eten gaan een paar oudere kinderen naar school en de rest gaat weer terug naar bed, het is dan rond 1 uur. Om 3 uur komen ze er weer uit.
Er wordt dus niet echt iets met ze gedaan behalve de basis verzorging en volgens mij is dat heel slecht voor hun ontwikkeling. Daarom weet ik ook nog niet wie er nou wel en wie niet helemaal 100% verstandelijk normaal is. Lichamelijk zijn ze wel allemaal in orde.

Er zijn wel weer wat kinderen weg, het is namelijk ook een kindertehuis waar kinderen tijdelijk verblijven omdat hun ouders even uit de ouderlijke macht ontzet zijn. Zo kwam er gisteren een moeder met een busje van de vrouwengevangenis... dan weet je wel genoeg he. Gelukkig zijn mijn favorietjes er nog wel. Ik geloof ook niet dat die ouders hebben.

Allemaal nieuwe vreemde ervaringen voor een meisje uit modern Holland. Ze vroegen me of wij ook weeshuizen hebben, ik weet ´t eerlijk gezegd niet. Iemand wel?

Net toch ook maar even langs de plaatselijk Etos gelopen om luizenshampoo te kopen! Vanochtend begon 1 van de meisjes ook in mijn haar te zoeken, nou doen ze dat net als aapjes bij elkaar op intieme momenten (kan je ´t je voorstellen). Dus ze vindt me of heel erg lief of ik heb echt luis. En ik heb ook wel jeuk op mijn hoofd dus laat ik er maar niet langer mee wachten.
Ik met mijn woordenboekje in de hand alle verpakkingen staan lezen op zoek naar het makkelijkste produkt. Gelijk zo´n kam erbij. Hoppa.
Om het een beetje leuk te maken heb ik er ook nog maar een mooi lipglosje bij genomen. Ging ik door de uitgang, ging het alarm af. Alles weer uit de tas. Maar ach, ik ken hen niet, zij begrijpen mij niet dus wat maakt het uit. Ik moest zelf erg lachen.

Ik was ook nog met de bus naar het kantoor van Projects Abroad geweest, Dit keer weer geavontuurd met een onbekend busnummer maar ik kwam ergens bij een eindpunt in de middle of nowhere uit. Gelukkig stond er een Remis (dat is niet het meervoud van mijn broertje maar een soort particuliere taxis die hier rijden) en die heeft me voor 1,55 euro voor de juiste deur afgezet. Je ziet nog ´s wat van de omgeving voor weinig. Niet de mooiste omgeving trouwens, tenminste qua huizen dan. Ik zal daar nog ´s heengaan en wat foto´s maken want ik moet natuurlijk wel een totaalbeeld laten zien en niet alleen mooie dingen.
Omdat ik van ´t weekend naar buenos Aires ga, moest ik dat even officieel melden en een formuliertje tekenen. En voor vrijdag een vrije dag vragen!
Ik heb ook gelijk de Spaanse les aangevraagd, zodra alles geregeld is, krijg ik een particuliere leraar die me 14 uur les gaat geven. Kan ik hopelijk straks eindelijk eens lekker kletsen met de mensen hier.

Nu ga ik nog even een kopje kofje drinken hier op de hoek. Heerlijk in de zon. Ja sorry mensen maar wij zijn hier ook erg blij met de zon want ze hebben hier nog meer hekel aan kou dan in Holland. Vanavond is er een etentje met wat vrijwilligers omdat Henk weer terug naar Nederland gaat. En zoals jullie nu vast al weten, we gaan hier laat aan tafel dus we verzamelen om 9 uur.

Chau chau maar weer. Un beso

Zjolanda de Hollanda

  • 12 Augustus 2008 - 21:43

    Andrea:

    Ha Jo,
    weeshuizen zoals daar zijn er in NL niet echt volgens mij; wel gezinsvervangende tehuizen, wat een beetje op hetzelfde neerkomt denk ik. Bij jou is ten slotte ook niet ieder kind echt wees en toch zitten ze er, in NL zijn ook veel kinderen die om wat voor reden dan ook geen goed thuis hebben. Kom op mijn werk vaak trieste verhalen tegen...

    Leuk om foto's te zien, laat je de mensen daar ook een keer een plaatje schieten met jou zelf erop? ;)

    Ik hoop dat je Spaanse les snel geregeld is! Staat 'gezinsvervangend tehuis'in je woordenboek? :D

    Heb je inmiddels al post ontvangen? Ik heb wat ansichtkaarten klaarliggen om te versturen, maar het is wel zo leuk als je ze ook echt ontvangt natuurlijk!

    Liefs
    Andrea
    (dinsdag, 23.42)

  • 13 Augustus 2008 - 08:14

    Silvia:

    Hola Zjolanda!
    Even een tip voor de luisjes, als het te verkrijgen is dan moet je Tea Tree Oil kopen , dat kan je je overal een drupje in doen bijv. je wasgoed en een drupje op je haar zelf en je kussen dan blijf je luisvrij!!want als je eenmaal luis hebt dan is het een hele sport om er van af te komen wij hebben er ervaring mee Zjo..
    We genieten van je verhalen , ik hoor gewoon je stem als ik je verhaaltjes aan het lezen ben, ben blij dat je zo naar je zin daar hebt.

    Ik ga lekker de tassen inpakken want bijna weg , ik hoop dat ik daar ook nog een internetcafe kan vinden om ook daar jou te kunnen volgen..

    Adios en een hele dikke kusssssssssssssssssssssssxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx van je grote nicht

  • 13 Augustus 2008 - 14:45

    Ineke:

    Nou lijkt mij ook heerlijk, om eens koffie te drinken op een terrasje, het weer word je hier niet vrolijk van.
    Gisteren met Nikki en Tim naar de Buffel geweest in het maritiem musea, erg leuk voor de kinderen en ook voor ons.
    wij gaan nu ook aftellen voor onze vakantie nog 3 weekjes.
    Strakjes lekker naar de Griek met Jacqueline en justin, maar weer gewoon binnenzitten, jammer is dat toch.
    Het zijn toch wel hele triesten kindertjes bij jou.
    Nee, hier heb je geen weeshuizen meer, maar inderdaad gezinsvervangende huizen, of als ze gehandicapt zijn worden ze zoals waar ik gewerkt heb geplaatst, is natuurlijk ook triest, want tegenwoordig hebben ze nergens geen tijd meer voor.
    Nu lieve jolanda, veel groetjes van ons en ik wacht op je volgende bericht.xx

  • 13 Augustus 2008 - 15:04

    Zus:

    Hallo lieverd,

    Ja dat is niks hé die wekker moeten ze echt een einde aan gaan maken! Wel top dat je nu spaanse les ga krijgen en zoals ik jou ken heb je dat wel weer redelijk snel onder de knie. Wel lekker zo ff buiten zitten met een bakkie had er graag bij komen zitten. Hier loopt alles wel goed, moet wel veel aan je denken dus ben heel blij met deze site.

    Lieverd er staan weer wat mensen voor mn neus kom nog bij je terug, tot later.

    BIG BIG HUG ;-)

  • 13 Augustus 2008 - 17:16

    Nannette:

    hallo lieve Jolanda,

    Fijn alles te kunnen volgen! Allemaal leuke berichten alleen van die camera is super pech hebben zeg.

    Bij ons kabbelt de vakantie voort. We vermaken ons prima. De eerste week eigenlijk niet verder gekomen dan eigen tuin en bibliotheek, heerlijk alles een paar tandjes lager. Daarna werd het broeierig en warm (als het niet gutste van de regen) en toen zijn we een paar x naar het waal en weidebad geweest. De kinderen vonden dat helemaal super en ik durf dat nu wel aan nu Puck zijn diploma's heeft en Kieke bijna. Het is daar goed overzichtelijk en je kunt aan de rand van het zwembad zitten. Verder nog een x naar Kijkduin geweest met trein en bus, ook heerlijk en goed te doen. Dagje plaswijckpark met trein en tram. Ik durf nu wel te zeggen dat ik mijn auto nauwelijks mis. Voel me soms net Floortje Bellefleur op ontdekkingsreis, maar de kinderen vinden alle haltes en in- en uitgangen en Puck leest als we in de trein zitten de blauwe stationsborden voor, want ze denken er niet altijd aan de haltes om te roepen, of die speakers staan uit o.i.d. Maar als ik dan jouw verhalen weer lees denk ik jeetje jij bent pas stoer, daar vallen mijn Fleurtje Bellefleur reisjes helemaal bij in het niet, haha.
    De laatste week was het minder goed gesteld met het weer hier, in ieder geval konden de bikini's in de kast en het waterspeelgoed in de schuur blijven. nu hebben we alle musea in R'dam maar weer eens afgestroopt, allemaal leuke kinderactiviteiten. Een piratenspeutocht in het havenmuseum, Een tentoonstelling over 100 jaar Feijenoord in het Schielandhuis, een geheime opdracht om de schat te vinden in het Booijmans en interactief met afval spelen in de dubbelde palmboom, en natuurlijk hebben we professor plons en het spoorwegmuseum niet overgeslagen.

    Nu we toch ineens halverwege de vakantie een vakantie naar Spanje geboekt hebben en we dus zondagnacht vertrekken richting zuid-Frankrijk om daar een tussenstop van 3 dagen te maken en dan door te reizen naar de costa Brava is de vakantie hier thuis dus eigenlijk voorbij gevlogen!!!!!! 4 weken leuke dingen doen, zonder stress en haast, ik vond het heerlijk. Eigenlijk een beetje het Argentijnse levensmotto volgens mij, haha Alleen sla ik wijselijk de eettentjes over (tot nog toe in ieder geval, hahahah)

    Nou meid ik blijf je volgen

    de groeten en kussen van ons allemaal


  • 13 Augustus 2008 - 18:56

    Tante Tini:

    jolanda
    wat een mooie foto,s en wat leuk dat je spaanse les leert ,en het weer is knudde liefs van tante en oom

  • 13 Augustus 2008 - 20:31

    Pim:

    Hee Jolanda!
    Eindelijk al je verhalen gelezen. Na een uurtje lezen heb ik het idee dat ik zelf in Argentinie zit...haha...tot ik naar buiten kijk :-(!
    Volgens mij heb je het wel onwijs naar je zin daar!! Jammer van die camera die verdwenen is en van je off-day 2 weken terug (ja, dat las ik ook nu pas)!
    Spaanse les is ook wel relaxed! Heb je er buiten je 'wereldverbreding' zelf ook nog wat aan! Misschien kunnen ze dan ook bij Smits een boot in Spanje gaan verven...? Of toch maar niet ;-)

    Het lijkt mij er wel super gaaf hoor. Lekker uitslapen, lekker eten, zonnetje erbij. Helemaal top! En, die bijtende kinderen moet je gewoon terug bijten, stoppen ze er snel genoeg mee!
    Oja, ik denk trouwens dat ik namens iedereen hier spreek als ik zeg dat we wel wat meer foto's willen zien:-D

    Echt raar trouwens als je die verhalen zo leest. Dat het echt zo'n heel andere wereld is dan hier. Hoe moet Maxima het dan hier vinden?? Heeft ze van daar al een hekel aan rot weer, komt ze hier... had ze beter een Prins uit Spanje kunnen scoren ;-)

    Nou, ik ga er weer vandoor!
    Nog heeeel veeel plezier daar en zit al te wachten op je nieuwe bericht!

    Doeii! XX

  • 14 Augustus 2008 - 10:23

    Rokaja:

    Ha die Jo,

    Super fijn dat wij je gisteren aan de telefoon hebben gehad. Lekker even bijgekletst. Ik moest achteraf zo lachen, het leek wel alsof je vanaf huis belde, zo duidelijk allemaal en ook zo gewoon om je te spreken. Ik ben vandaag weer aan het werk. Maandag wordt het weer "leuk" want dan is de baas weer terug en dan moeten wij weer hollen hier. Ons huis is ook klaar voor de bezichtiging. Dat was wel weer even poetsen. Je denk toch dat je huis schoon is ...... Wel fijn, zijn wij alvast klaar voor het weekend. Wij zullen denk ik niet gelijk een reactie krijgen maar wij houden je op de hoogte.

    Ik zou zeggen alvast een heel fijn weekend. Kijk uit in de bus en pas op jezelf.

    Dikke kus
    Rokaja

  • 14 Augustus 2008 - 17:22

    Tante Fini :

    hoi jolanda mooie foto,s wel fijn dat je spaanse les krijg ik kan een wordt dat is trankilo dat betekend rustig dus als dekinderen druk zijn roep je dat nou ik ga ook mijn koffers pakken wij gaan ook op vakantie naar barenderecht zal ook even bij je tuin gaan kijken maar verdrogen zal het niet er val hier zo veel regen nou de groetjes veel lief tante doeiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii

  • 14 Augustus 2008 - 18:17

    San:

    Nou Jo,zeg die spaanse les maar af,lees net dat je les van mn moeder krijgt.Hé wat is dit toch een handige site.XXX

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jolanda

In plaats van een vakantie heb ik dit jaar besloten om mezelf nuttig te maken voor mensen die het minder goed getroffen hebben dan wij allemaal. Natuurlijk kan dat ook dichter bij huis maar nu ben ik gelijk in de gelegenheid om een ander land goed te leren kennen. Ik heb 2 maanden de tijd en zal proberen jullie op de hoogte te houden van mijn belevenissen.

Actief sinds 27 Mei 2008
Verslag gelezen: 171
Totaal aantal bezoekers 36230

Voorgaande reizen:

17 Juli 2008 - 17 September 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: