´t vakantiegevoel - Reisverslag uit Córdoba, Argentinië van Jolanda Zeeven - WaarBenJij.nu ´t vakantiegevoel - Reisverslag uit Córdoba, Argentinië van Jolanda Zeeven - WaarBenJij.nu

´t vakantiegevoel

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Jolanda

10 Augustus 2008 | Argentinië, Córdoba

Ik heb het sinds dit weekend! Een gevoel dat ik vakantie heb, voor het eerst sinds ik hier ben. Maar het is dan ook een echt toeristisch weekend geweest. Vrijdag was een superdrukke middag met de kinderen, ter gelegenheid van kinderdag kwam er iemand met een zak kadootjes. Het was dit keer geen oude man met baar den rode mantel maar een lekkere Argentijnse man van ca. 35 jaar... Is toch ook best leuk alleen de traditie dat je op schoot moet komen zitten en moet zingen, kennen ze hier niet. In ieder geval de kids allemaal een pakje met hun naam erop.
En toen begon het feest, binnen 2 uur was de helft gesloopt (gelukkig waren het geen dure spulletjes) en wat nog heel was, was van eigenaar veranderd. ´n grote chaos was ´t want niet iedereen wilde zijn pakje vrijwillig afstaan. Pas tegen etenstijd kwamen ze een beetje tot rust en wij ook.

Vrijdagavond was ik alleen thuis, mijn gastmam is dit weekend bij haar stokoude vader aan ´t logeren en Ingrid was aan ´t stappen. Ik vond ´t wel eens lekker om alleen te zijn, nou wel met de honden dan. Omdat ik voor ´t hele weekend plannen had en ik een grote tas wasgoed had liggen, ben ik maar de was gaan doen. Je moet toch wat met maar 3 zenders op tv waar je ook nog ´s niks van begrijpt. Nee hoor geintje, tv mis ik helemaal niet.

Zaterdagochtend op tijd opgestaan. Vroeg opstaan is hier absoluut niet nodig want alles en iedereen gaat toch tot heel laat door dus ik begin er maar niet meer aan. Het was prachtig weer, in het centrum op een soort pendelbusje richting het plaatsje Alta Gracia gestapt. Uurtje toeren voor 4.75 pesos, dat is net een euro, is toch onvoorstelbaar he. Ik heb de hele middag daar doorgebracht, eerst in het museum (was vroeger zijn woonhui)van Ché Guevarra. Ik wist niks van hem, behalven dan dat er overal en nergens foto´s van hem op worden gedrukt en dat hij ´iets´ met Cuba te maken had. Nu weet ik alles en het was heel interessant. Daarna lekker gegeten ergens aan ´t water en toen nog een kerk bezocht. Als je dan toch toeristisch bezig bent, kun de kerk natuurlijk niet overslaan. Eind vd middag weer met ´t busje terug, ben nog in slaap gevallen want ineens stonden we op het station in Cordoba.
Thuis was weer niemand, zo ben je nooit alleen, zo het hele weekend. Om half 10 ´s avonds weer naar het centrum gegaan waar ik met mijn collegaatjes had afgesproken voor een avondje drinken en dansen. Dat daar ook nog eerst eten bij hoort was ik ff vergeten dus ik had thuis al een ei gebakken. Lekkere Hollander! Weet ik gelijk voor de volgende keer. In ieder geval wel een hele leuke avond gehad met 3 woorden engels en 5 woorden spaans (ja ik ga vooruit). Ik was wel blij dat ik om half 6 in m´n bed lag.

Vanochtend toch maar wel de wekker gezet op 11 uur. En dat was maar goed ook want vandaag was het helemaal prachtig weer. Het leek wel zomer. Omdat ik me al een paar keer verkeken had op het weer trek ik tegenwoordig maar een hoop kleding aan en zie dan wel wat ik uittrek. Nou ik stond nog maar bij de bushalte om de hoek en de eerste trui en bodywarmer gingen al uit. Heerlijk. Ik heb de hele middag in het centrum gelopen. Camera met extra beveiliging om mijn nek en heerlijk geslenterd en alles bekeken wat ik wilde. De zondag is een fijne dag voor ´t centrum de winkels zijn dan bijna allemaal dicht en er zijn alleen wat van die kraampjes en natuurlijk eetzaken open. De sfeer is dan helemaal ontspannen en rustig. Ik wilde ook naar het park...daar was het dus helemaal niet rustig. OMdat het vandaag kinderdag is, was iedereen naar het park gegaan waar ook de dierentuin en een soort mini kermis in zitten. Wat een gekkenhuis. Maar ik vond het geweldig, ik heb nog nooit zoveel mensen met zoveel kinderen zien slepen. Echt niet voor te stellen dat ze hier zo dol op hun kroost zijn. En iedereen is ook gezellig, niks geen gezeur of gejengel. Aparte ervaring. Toen ik op de bus naar huis stond te wachten, zag ik ineens de bus die rondritten maakt door de stad (gesponsord door McDonalds). OMdat ik ´t lopen wel zat was, heb ik me lekker een uurtje rond laten rijden met uitlet. Dat was trouwens grappig, ze deed het ook in het Engels maar ik versta nu toch al wel genoeg Spaans om te horen dat ze in het Engels maar de helft vertelde. Dus toch vooruitgang geboekt.

En toen heb ik van half 6 tot 7 uur heerlijk op een terrasje met een wijntje en wat te knabbelen gezeten. Terwijl het donker werd in de stad en de mensen aan me voorbij liepen, het was echt heel knus, zelfs al zat ik alleen. De mensen zien mijn Spaanse woordenboekje en beginnen allemaal lief naar je te lachen en te knikken. Je voelt je hier erg welkom.

Kunnen jullie niet allemaar hierheen komen? Dan blijf ik ook.

Op de terugweg naar huis nog even de waaghals uitgehangen door een andere bus te nemen. Ik gokte erop dat hij vlak bij huis stopt maar wist het niet helemaal zeker. ALs het mis gaat, kan je toch voor een paar centen een taxi nemen maar het ging helemaal goed, hij stopte ook nog precies voor dit internethok. Dus helemaal goed gegokt.

Alles bij elkaar een heel lekker weekend gehad. Ben ik blij mee natuurlijk. MOrgen begint ook voor mij de werkweek weer hoor. En nog vroeg ook want ik ga nu de ochtenden werken, van 9 tot 2. Ben benieuwd hoe dat verloopt. In ieder geval is het wel prettig dat ik nu de middagen ook op pad kan.

Dus wie weet binnenkort nog meer avonturen van Jo op stap in de country te melden.

Dinsdag een etentje met wat andere vrijwilligers, woensdag geloof ik een tangoles en donderdagavond vertrek ik naar Buenos Aires met Henk, de andere vrijwilliger uit Holland. Saai is het nog niet hoor.

En misschien had ik het al gemeld, ik ga ook kijken voor Spaanse les, ben het zo zat dat ik niet kan zeggen wat ik wil. Zeker als de mensen om je heen zo open en vriendelijk zijn, wil je toch een gesprek kunnen aangaan.

Tot zover de berichten uit mooi Cordoba. Un beso y hasta luego.

  • 11 Augustus 2008 - 06:05

    Deanne:

    Waaaaauw, schitterende foto's! Het ziet er helemaal niet zo koud uit :)

  • 11 Augustus 2008 - 07:37

    Mirjam:

    wat een snoepie!!!

  • 11 Augustus 2008 - 07:40

    Mirjam:

    O o wat een dombo, ik dacht dat ik tekst bij die foto van dat gele autootje typte, maar het was dus tekst bij jouw tekst. Sorry! Dus: wat een snoepie, dat gele autootje! Laat je hem importeren voor als de Arosa er mee stopt? Haha!
    Liefs uit Delft

  • 11 Augustus 2008 - 11:25

    Zus:

    Hallo lieverd,

    Foto's zien er echt goed uit krijgen we een beetje beeld bij je verhaal, als ik zo die foto's bekijk doet het me wel aan Cuba denken.
    En ik moet zeggen het klinkt allemaal wel super wat je heb gezien en van de week weer ga doen. En ja dan vroeg op staan ja dan is dat vakantie gevoel ook zo weer weg, maar genieten he van alles maar volgens mij gaat het best goed.

    Bye lieverd, tot snel.

    Kussie..

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jolanda

In plaats van een vakantie heb ik dit jaar besloten om mezelf nuttig te maken voor mensen die het minder goed getroffen hebben dan wij allemaal. Natuurlijk kan dat ook dichter bij huis maar nu ben ik gelijk in de gelegenheid om een ander land goed te leren kennen. Ik heb 2 maanden de tijd en zal proberen jullie op de hoogte te houden van mijn belevenissen.

Actief sinds 27 Mei 2008
Verslag gelezen: 113
Totaal aantal bezoekers 36230

Voorgaande reizen:

17 Juli 2008 - 17 September 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: