De laatste loodjes - Reisverslag uit Córdoba, Argentinië van Jolanda Zeeven - WaarBenJij.nu De laatste loodjes - Reisverslag uit Córdoba, Argentinië van Jolanda Zeeven - WaarBenJij.nu

De laatste loodjes

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Jolanda

08 September 2008 | Argentinië, Córdoba

Hola,

Het gaat nu echt opschieten en dat is een heel vreemd gevoel. Ik wil graag naar huis maar het idee dat ik hier waarschijnlijk nooit meer zal komen, geeft me toch ook een beetje een sip gevoel. Want al zijn de laatste dagen zwaar, het merendeel vd tijd hier heb ik het super naar mijn zin gehad.

Vanochtend heb ik heerlijk uitgeslapen tot 9.15 uur want ik hoef pas vanmiddag om 3 uur te gaan werken. Ik lag er gisteravond om half 11 al in want ik was compleet afgeserveerd. Ik ben gisterochtend met de jullie inmiddels wel bekende bus naar ´t plaatsje Villa Belgrano geweest, dat ligt hier zo´n 90 km vandaan. Het dorp is bijna geheel in Duits/Oostenrijkse stijl gebouwd, met bijpassende Tiroler muziek, foute bierpullen als souvenier en ze hebben zelfs een bierfeest in de 1e week van oktober. Maar de appeltaart en het broodje zuurkool met worst waren serieus lekker en geen namaak. want de kok is een Duitser.

Het dorp ligt midden in de Sierras waar het vuur nu gelukkig gedoofd is door de regen en sneeuw vd afgelopen donderdag en vrijdag, en de rit ernaar toe is heel erg mooi. (Sinds zaterdag is het weer erg mooi weer hoor, nog niet zo warm maar wel weer veel zon).
Ik had een retourtje voor de bus gekocht maar ik heb ´smiddags meer dan een uur staan wachten en ´busje komt zo´ ging in dit geval niet op, mijn busje kwam helemaal niet! Gelukkig ging er nog een andere bus ook naar Cordoba en heb ik er een extra 16 pesos (= 2,5) tegenaan gegooid en heb die bus maar genomen. Helaas stopte die bij elke halte, prullenbak en boom waar toevallig mensen stonden te wachten en duurde de rit uiteindelijk bijna 2 uur maar ik was zo blij dat ik zat, dat ik het allemaal best vond.

In Córdoba ben ik nog even snel een rondje over de feria (braderie) gelopen die daar elk weekend is, dat is zo gezellig. Cadeautje voor Norma gekocht en toen heb ik me door een taxi naar huis laten brengen (weer 16 pesos!) want om nou weer bij een bushalte te gaan staan wachten....

Zaterdag was ook leuk, tradioneel is zaterdag wasdag geworden en ik was weer helemaal happy toen alles ´schoon´ aan de lijn hing. Gelijk even mijn kamer en badkamer wat gepoetst. Daar snappen ze niets van (is ook wel te zien in huis) maar ik vind dat zo lekker om even te poetsen. Straks lekker mijn huisje weer netjes en schoon!!!! Ik verlang er naar.
En na gedane arbeid mag je altijd rusten maar daar had ik geen behoefte aan en ik ben weer een rondje foto´s gaan maken in het centrum. Weer erg veel gelopen, ik ben goed voorbereid op de 4-daagse nu. Een soort afscheidsrondje gemaakt.
Om 6 uur was ik thuis, Norma had 2 vriendinnen op visite en ze zaten vreselijk te roddelen. Daar doen ze hier veel aan ben ik wel achter, dat krijg je ervan als je veel tijd hebt. Het is óf straatjes vegen óf roddelen! Zo komt het nooit goed met dit land natuurlijk, ga ´s wat nuttigs doen mensen.

Vrijdagavond waren Norma en ik naar een discotheek hier in de buurt geweest want we wilden gaan dansen. We hebben zo gelachen. Om 12 uur gingen we van huis (Ik was al bijna in slaap natuurlijk) eerst ergens nog wat drinken want om 12 uur hoef je nog nergens binnen te komen hier. Om 1 uur waren we in die tent, zo ongeveer de eersten. Nee tussen 2 en 3 zou het pas druk worden. Wij een plaatsje bij de kachel gezocht want het was weer zo koud en samen een glas cola met fernet gedeeld.
En toen gaan zitten kijken wie er binnen kwamen. Nou het was een feestje hoor, wij waren echt de mooiste en de netste van de dames! Ik weet niet waar al die ordinaire mensen vandaan kwamen want overdag zie je die hier helemaal niet maar ohoh. Vooral de vrouwen, van oud tot jong (uitgaan is hier niet zo aan bepaalde leeftijden gebonden), ze waren zo vreselijk opgemaakt en in te strakke kleding gepropt, het leken wel allemaal travestieten.
Ze gebruiken hier erg veel make up trouwens, niet mooi.
En iemand met kort haar en krullen zien ze ook niet zo vaak dus de mannen liepen volop rondjes om onze bank. Norma vond het allemaal prachtig en zat ze wel voor me uit te zoeken. Toen ze er ééntje aanwees met witte!!! broek en een zaklamp aan zijn broekriem was ik er helemaal klaar mee en zei dat ik nu wel naar huis wilde. Zij ook gelukkig en om 3 uur zaten we thuis aan een kop koffie. Niet gedanst maar wel gelachen.

Dat waren dan de belevenissen van mijn laatste weekend in Córdoba. Straks ga ik werken en vanavond alvast een beetje beginnen met inpakken. Morgenochtend ga ik naar het kantoor van Projects Abroad om daar gedag te zeggen en om mijn vertrek officieel te regelen. Dan nog een laatste middag werken. Het afscheid van de kids zal wel ff zwaar zijn maar ik ben blij dat het klaar is. Het is genoeg zo. Morgenavond nog wat eten met Ines, mijn begeleidster hier. Woensdag de laatste dingen regelen en thuis een laatste avondmaal en donderdag om 13.00 uur zit ik dan in de bus.

Woensdavond zal ik nog mijn laatste verhaaltje als jullie correspondente uit Córdoba vertellen.

Hasta luego y un beso

  • 08 September 2008 - 15:06

    Sheila:

    Wat een verhaal weer zeg, zag jullie helemaal zitten in die discotheek. Wat is er nou mis met een witte broek met een zaklamp ;-).
    Sterkte nog even deze laatste dagen met je kindjes en je gastmama en nog heel veel plezier de komende dagen met je trip.

    Dikke kus xxx

  • 08 September 2008 - 15:06

    Andrea:

    Wat een heerlijk lang bericht, nog even meegenieten van je belevenissen daar hoor!

    Straks begint onze 2e cursus salsa, zijn we ook even in Latijns-Amerikaanse sferen!

    Tot snel,
    liefs Andrea
    (maandag 17.05)

  • 08 September 2008 - 20:35

    Ineke:

    hallo jolanda,
    Ik heb bedacht, als je nu heel iets anders wilt in je leven moet je gewoon schrijfster worden, wat kan jij leuk schrijven!!!
    Ik geniet er altijd van.
    Morgen wordt het hier een mooie dag(je weet soms niet meer hoe het voelt)dus gaan we genieten van het zonnetje,
    Co is weer aan de beterende hand.
    Nu lieve Jolanda nogmaals een hele fijne thuisreis en ik weet wie het heeeeeel erg fijn vindt als je weer thuis bent(natuurlijk nog vele met haar)
    tot gauw ziens (dit klinkt wel hè) xx

  • 08 September 2008 - 22:28

    Henk:

    Jo!
    petje af voor wat je in Argentinie hebt gedaan, erg knap. Het afscheid van de kids zal niet makkelijk zijn lijkt mij... Geniet er nog maar even van!

    Als je thuiskomt moet je echt even een aantal dagen niks doen, ik had het tenminste wel nodig.

    goede reis! Henk

  • 09 September 2008 - 07:02

    Sabrina:

    Hey nicht,

    Wat een belevenissen allemaal. cht supe dat je dit gedaan hebt en dat het nu alweer bijna voor bij is. Het is allemaal zo snel gegaan. Je verhalen waren heerlijk om te lezen, jammer dat het straks voorbij is.

    Geniet nog even van je laatste dagen en tot snel zullen we nu maar zeggen.

    Dikke knuffel Sabrina

  • 09 September 2008 - 07:10

    Silvia:

    Hoi Jo!
    Zal ik dan gelijk donderdag naar je toe komen kunnen we samen roddelen en POETSEN hahaha, maar ben bang dat er weinig te poetsen valt in jou huis.
    Ik ga nu zeker even aan de slag met mijn poetsdoek want anders raak uit m'n doen.
    We gaan nu aftellen naar jou terugkomst dus geniet er nog even van van voordat je het weet zit je hier weer in je oude vertrouwde ritme..
    Een hele dikke kus van Silvia

  • 09 September 2008 - 10:25

    Ma:

    Hoi Lief . Misschien voor de laatste keer op deze manier kontakt. Fijn dat je er nu echt klaar mee bent dan valt het afscheid niet zo zwaar. Inpakken om op reis en naar huis te gaan is toch wel lekker he? Doe je gastmam en haar kids heel veel groetjes en bedankjes van ons.
    We zijn erg blij dat ze zo goed voor je gezorgd heeft. Verder kijk goed uit als je op reis gaat. Pas heel goed op je zelf want een ander doet het daar niet he?
    Ik kijk met spanning uit naar je laatste verslag. Nou Jo heel veel plezier en tot woensdag 14 september, hopelijk 22.15 uur op Schiphol. Mucho besos ma

  • 09 September 2008 - 10:52

    Ome Cor:

    Hoi nicht je hebt weer van alles meegemaakt in de laast weken ik heb ze weer op mijn gemak gelezen.
    En ik moet ook beamen zoals enkele al gezegd hebben je kan ook verder als schrijfster want je verhalen zijn zeer levendig verteld,want het is echt genieten van wat jij zoal meemaakt.
    En dat moeten we dan weer missen,maar jou missen doen we zeker dus is het ook weer fijn dat je weer terug komt.
    Ik vindt het knap wat je allemaal gedaan heb en het is een grote pluim waard,en het is iets waar je zelf trots kan zijn want wij zijn het al.
    Nou de groetjes en een fijne terug reis ik zie je gauw.
    Groetjes Ome Cor

  • 09 September 2008 - 14:42

    Sheila:

    Zooooooo.... wat baalde ik zeg toen ik hoorde dat je had gebeld. Zat ik niet op m'n plaats!! Maar gelukkig heb je gezellig met George gekletst en hoorde ik van hem dat het goed met je gaat, dat is het belangrijkste.

    Doei meisje Zeeven van boven xxx

  • 09 September 2008 - 16:49

    Zus:

    Hallo lieverd,

    Van achter een hotel pc die best snel gaat het is zel weer wat, wat jij allemaal meemaak.
    Wij hebben het ook super lekker, maar dat hoor je nog wel.
    Succes met het afscheid en alvast goede reis!

    Tot snel dikke kus ook van superman:-)

  • 09 September 2008 - 17:13

    Tia Fini :

    hola zolanda je maak wel leuke dingen mee dat is echt spaans alles morgen nu nog een paar dagen geniet er nog maar van groetjes tia fini en eltio freek

  • 09 September 2008 - 18:10

    Tante Rina:

    Hoi,Hoi,nou je weet in ieder geval veel van het openbaar vervoer daar. Nu lekker genieten van de reis voor nog wat vakantie gevoel.En afscheid nemen met wat gesnotter denk ik zoals ik jou ken.Nog veel afscheid plezier van Argentinië liefs van hier uit Hellevoetsluis.

  • 09 September 2008 - 20:18

    Pa:

    hallo jo ik heb even gegoogled naar water vallen iguazu maar dat is wel de moeite waard.
    En nou maar hopen dat de terug reis beter verloop als heen . Maar verlopig ga je nog wat mooie dingen zien.
    En de bus reis is lang maar je ziet wel wat.
    Op google Earht is het maar klein stukje maar 20 uur in de bus ook niet niks maar je kan slapen en uit rusten voor thuis.
    Nou tot gauw op schiphol .
    De groeten Pa

  • 10 September 2008 - 09:00

    Ma:

    hoi Jo, wo.10-9 11.00uur
    Als je weer terug komt geen Dulce de leche meenemen hoor. Die hebben ze hier ook lees ik net in de krant. Het is onder de naam Mijn Oma te koop. Een Rotterdams-Argentijnse vrouw heeft dit via een Barendrechts importbedrijf, waarvan zij de leiding heeft. Zij hoopt met een deel van de winst arme kinderen in haar geboorteland weer gelukkig te maken met speelgoed, kleding en eten. Zo zie je maar, dat ook Argentijnse vrouwen nog steeds de hoop hebben dat het ze gaat lukken.
    Ik ben heel blij en trots dat ook jij je steente hebt bijgedragen. Nu is het genoeg geweest dus kom maar lekker naar huis. Liefs ma

  • 10 September 2008 - 09:28

    Rokaja En Isabel:

    Hoi Jo,

    Ik moet je van Isabel een dikke kus geven en heel veel plezier wensen tijdens je laatste dagen in Argentinië. Nu komt Isabel.

    vccccccccccccccccvvvvvvvfvge4eevfv4

    Doei

  • 10 September 2008 - 13:45

    Ome Aart:

    10-aug-'08
    hoy Jolanda;

    Ik ben blij voor je dat nu wat leuke dingen doet ook is het wel een fijn vooruitzicht dat je weer naar huis komt je zal er wel aan toe zijn.
    Met tante Jennie gaat het wat minder eind augustus is haar linkerheup er weer uitge-schoten deze is er in hardewijk weer op zijn plaats gezet maar nu is het weer uitkijken met wat ze doet (alles heel voorzichtig)

    Tot ziens en geniet er van nu het nog kan daar.

    Vr.Gr.ome Aart en tante Jennie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jolanda

In plaats van een vakantie heb ik dit jaar besloten om mezelf nuttig te maken voor mensen die het minder goed getroffen hebben dan wij allemaal. Natuurlijk kan dat ook dichter bij huis maar nu ben ik gelijk in de gelegenheid om een ander land goed te leren kennen. Ik heb 2 maanden de tijd en zal proberen jullie op de hoogte te houden van mijn belevenissen.

Actief sinds 27 Mei 2008
Verslag gelezen: 329
Totaal aantal bezoekers 36225

Voorgaande reizen:

17 Juli 2008 - 17 September 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: