En dan ineens mis je het - Reisverslag uit Córdoba, Argentinië van Jolanda Zeeven - WaarBenJij.nu En dan ineens mis je het - Reisverslag uit Córdoba, Argentinië van Jolanda Zeeven - WaarBenJij.nu

En dan ineens mis je het

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Jolanda

18 Augustus 2008 | Argentinië, Córdoba

Sta je daar in Buenos Aires (vanaf hier afgekort tot BA)één van de grootste steden ter wereld, mis je toch ineens je eigen kleine kikkerland! Ongelofelijk wat een stad zeg. Zo ontzettend groot, druk, vol en lawaaierig. En dan heb ik alleen maar het centrum kunnen zien want natuurlijk kost het weer veel te veel tijd om een beetje uitgebreid te kijken. Maar de belangrijkste dingen heb ik wel kunnen bezoeken, op de broer van Maxima na dan. Daar hoor je hier trouwens bijna niets over hoor, een enkeling die er een opmerking over maakt maar dat is het dan ook wel.
Het vervoer met zo´n bus van Córdoba naar BA is perfect, we stapten hier om 23.15 in, de stoelen waren echt zeer comfortabel en genoeg beenruimte. En om 8 uur ´s ochtends waren we op het station in BA en dat allemaal voor omgerekend 52 euries voor een retourtje.
Ik zal ff heel kort opnoemen wat we gedaan hebben: metro naar het hotel, moesten we net zo ver weer terug lopen want we waren verkeerd uitgestapt. Hotel lag midden in het centrum en was erg goed. Busrondrit voor de middag geboekt (we hadden nog niet lang genoeg in een bus gezeten) de stad ingegaan, winkelcentrum gezien, av. 9 de julio opgegaan, 140 meter breed!!! de grootste straat vd wereld. Nog wat bekende dingen bekeken. Broodje gegeten. Bij het hotel opgehaald voor de bustoer. Die duurde 3 uur maar was helemaal top, alle interessante wijken en attracties gezien (voetbal stadion van La Boca, voor de kenners, erg leuk in de kleuren van Ikea) en af en toe ff luchten uit de bus.
Terug in hotel, snel douchen, snelle pizza en toen opgehaald om naar een tango show tegaan. Die was ook zeer de moeite waard, beetje showerig maar erg leuk en veel sfeer.
Geslapen als een os in een warme kamer sinds 4 weken. Hoera!
Zaterdagochtend in een tentje ontbijtje gedaan, voetbal gekeken, Argentinië Nederlands, is weer ´s wat anders. Henk uitgezwaaid en toen de rest vd dag in mijn eentje de stad verkend. Jeetje wat heb ik gelopen zeg. Op ´t laatst kon ik niet meer maar ik wilde persé nognaar het graf van Eva Perron, net 1 minuut voor 6 ging de poort dicht. Gelukkig was er naast een soort cultureel centrum met een braderie met zelfgemaakte frutsels en vooral veel eten en drinken.
Om half 8 terug richting busstation gelopen, ik had nog wel tijd maar geen energie meer en ben daar maar rustig in een hoekje gaan zitten suffen. Gelukkig had ik mijn weekendtas daar ´s ochtends al in het bagagedepot gezet, hoefde ik die niet meer in hotel op te pikken. Om half 11 weer onderuit in mijn luxe coche cama (=bus met bed) en om 7 uur werd ik ruw gewekt door de buschauffeur omdat we weer ´thuis´ waren.
Echt een belevenis dat BA maar ik was wel blij dat ik al een tijdje hier ben want ik denk dat als je vers en onbespoten uit Holland komt je echt onwijs moet wennen.

Zondagochtend nog een paar uurtjes mijn bed ingedoken want in zo´n bus maak je toch een gebroken nacht. Uitgebreid verteld (voor zover mogelijk in mijn Spaans) over de avonturen aan mijn gast-familie tijdens het zondagmiddagmaal. Toen moest ik al weer naar mijn volgende date, ja ik heb het druk hoor. Met één vd meiden van het werk naar een stadje hier in de buurt geweest, een soort Renesse zeg maar, of Lloret de Mar lijkt er meer op. Je raadt het al, klein uurtje met de bus maar dat is wel weer leuk als je wat wilt zien. Het was mega druk in Carloz Paz want het was mooi weer en het is hier een lang weekend (ik was vanochtend ongeveer de enige die naar het werk ging in de bus) dus de mensen nemen het er van. Overal zitten dan mensen hun mate te drinken, die thee weet je nog die je met z´n allen uit 1 rietje drinkt. Wij zochten ook een mooi plekje in de zon op, thermoskan en tupperware doosjes uitgepakt en hop daar gingen we. Het is echt zo grappig iedereen zit te drinken en wat te snacken. Van jong tot heel oud, hele families, jongeren vooral veel met hele groepen. Het is echt een sociaal gebeuren en heel relaxed. Het spul op zich is geloof ik ook wel verslavend want er zit veel cafeine in. Maar ze roken niet!

Gisteravond heb ik niet veel meer gedaan, ik moest perse nog wat eten va Norma ook al had ik geen trek. Maar gelukkig had ze nog wat rijstsalade dus geen zware kost. Soms wil ze me om 9 uur ´s avonds gewoon nog een hele maaltijd voorschotelen hoor. En lachen, ik trek in huis meestal wat dikkere sokken aan, zegt ze ineens ´Zo, dus je hebt wel sokken! Omdat het hier soms zo fris is, moet ik me altijd dik aankleden. Alleen is het binne vaak frisser dan buiten dus vandaar die dikke sokken. Maarja, dat kon ik haar natuurlijk ook weer niet zo zeggen. En de kachel was trouwens gister aan, nou dan is het echt koud hoor.

Vanochtend weer gewoon gewerkt, de kids waren erg blij me te zien en ik kreeg veel zoenen. Helaas moet is ze nu wel een beetje op afstand houden want ik heb dus echt hoofdluis (brrrrrrrrrr) en ik wil niet dat het erger wordt. Het is al geen pretje om met zo´n kam daar mijn haar te gaan. Waar is de luizenmoeder als je haar nodig hebt! En Sil, ik heb nog geen tea trea oil kunnen vinden maar ik blijf zoeken.

Ik ben nu op de helft van mijn verblijf hier. Zaterdag toen Henk terug naar huis ging, had ik het wel even slecht en wilde ik het liefst ook gelijk weg. Maar toen ik weer in de stad liep, kreeg ik het wel weer naar mijn zin. Het is ook best raar om alles alleen te doen natuurlijk, zeker als je van die leuke en mooie dingen ziet en doet, dat wil je dan toch delen. En ´s avonds als ik de mensen naar hun huis zie gaan dan wil ik ook naar mijn eigen huis. Maar het geeft ook wel weer vrijheid en mijn huis bij Norma is toch ook best wel een thuis. En ik ben van plan om mijn missie tot een goed einde te brengen dus ik kan nog helemaal niet naar huis.

Morgen als het allemaal goed gaat de schoenen kopen en ik wil gelijk kijken voor wat anders spullen. Er gaan iemand met me mee om te vertalen dus daar wil ik een beetje gebruik van maken.

Hasta luego, I´ll be back.

Een dikke kus voor iedereen

  • 18 Augustus 2008 - 18:19

    Tante Fini :

    hoi jolanda nou je heb wel veel gezien he het is ook zo groot land sil en per zijn ook goed aan gekomen in italie ze hebben mooi weer wij hebben als maar regen maar die luizen is wat ik kreeg vroeger ollie op mijn hooft met een stuk laken om mijn hooft ge wikkelt daar ging ik mee slapen waren ze de andere dag dood nou de groetjes tante fini

  • 18 Augustus 2008 - 19:08

    Sheila:

    Zit met Claud je bericht te lezen, zij is luizenmoeder!! Kom gauw ff hierheen, dan helpt ze je er vanaf ;-).
    We krijgen allemaal jeuk op ons hoofd hier.
    Sterkte... xxx

  • 18 Augustus 2008 - 19:16

    Walter & Joke:

    Hallo Jolan, weer ff een berichtje van Walter (en Joke) natuurlijk. Wat een waanzinnig avontuur beleef je daar. Als we het zo lezen begint het echt te kriebelen, en komt langzaam maar zeker Argentinie ook op ons verlanglijstje te staan.Ik moet zeggen dat ik wel veel respect voor je krijg dat je de sprong in het duister hebt gemaakt.Kan me voorstellen dat je af en toe inderdaad ff heimwee hebt.Voor je hoofdluis heb ik een prima oplossing, gewoon een tijdje dezelfde coupe nemen als ik en je bent er geheid vanaf.Zou me trouwens niet eens verbazen dat het je nog goed staat ook.In ieder
    geval vinden wij het erg leuk om op deze manier over je schouder mee te kijken, en zo een stukje van Argentinie te leren kennen.
    We zijn er allebei van overtuigd dat je je missie gaat volbrengen en straks thuis, nog heel veel aanvullende verhalen hebt.
    Groetjes vanuit een regenachtig Holland

  • 18 Augustus 2008 - 19:17

    Mirjam:

    Nou lekker dan, zit ik een heel bericht te typen hier, is er iets niet goed gegaan met het plaatsen ervan. In ieder geval: ik heb ontzettende kriebel op mijn hoofd gekregen van je bericht over de luizen. Jouw haar zal toch zeker niet makkelijk doorkambaar zijn met een luizenkam, of wel?
    Groeten van Sander, Mirjam en Chris

  • 18 Augustus 2008 - 20:58

    Remi:

    hallo jo even een kort berichtje, pa en ma hebben de sms ontvangen maar het bellen is niet gelukt geloof ik, misschien lukt het niet om vanaf daar naar een mobiel nr in nederland te bellen - weer een mooi avontuur zeg in BA, we hebben net de fot's geprobeerd te openen maar dat lukt niet - het is hier net herfst, echt geen lekker weer
    we hadden donderdag de 1e bezichtiging, het was een oudere dame met hoogtvrees!! ze vond het uitzicht wel mooi maar op het balkon naar beneden kijken was toch wel erg eng
    doei

  • 19 Augustus 2008 - 05:46

    Zus.:

    Hallo lieverd,

    Wel leuk hoor zn avontuur in de bus en dan weer in zn giga stad.
    En die luizen heb 1 voordeel je ben nooit echt alleen.
    Leuk om je foto's te zien, je ziet er goed uit kanjer.

    Veel plezier nog en werkse!

    Dikke X.

  • 19 Augustus 2008 - 06:38

    Arrie:

    hoi jolanda,
    ik ben terug van mijn vakantie en heb eerst een uurtje gezeten om al je berichten van de afgelopen weken te lezen. Wat maak jij veel mee zeg.je vertelt veel over de kinderen, en daar herken ik ook veel van. (in mijn klas worden kinderen opgevangen die voor het eerst in nederland zijn en het nederlands moeten leren)
    Ook het aanleren van de taal herken ik. Het kost andersom ook gewoon een week of 6/8 om wat woorden in het nederlands te kunnen zeggen.Het is afhankelijk van het taalgevoel, maar dat zit bij jou wel goed.
    Wanhoop maar niet, het spreken komt vanzelf wel, er zijn gelukkig nog handen en mimiek om iets duidelijk te maken.
    Veel succes verder

  • 19 Augustus 2008 - 09:57

    Ome Cor:

    Hoi Zjolanda ik heb je laaste avonturen weer even gelezen, dus ben ik weer op de hoogte van jou verblijf aldaar.
    Nou het is best allemaal spannend wat je meemaakt en ook een ervaring rijker wat betreft het leven daar.Als je die beestjes op je hoofd maar daar laat wanneer je weer terug komt.Je hebt het best wel druk zo met die kids en de uitstapjes enzo en dan ook nog met de hand je kleren wassen,dat is wel pionieren voor je.
    Maar ook wel weer leuk al die dingen die je doet en meemaakt.
    En de foto's zijn ook mooi,die geven weer wat levendig beeld van wat schrijft.
    Nou meisje doe je best met jou missie (maar dat komt wel goed),en kijk al uit naar je volgende avontuur.
    Groetjes Ome Cor

  • 19 Augustus 2008 - 12:42

    Henk:

    He Jolanda,

    Nog bedankt voor het gezellige weekend in BA! Mijn terugreis ging vlotjes maar helaas nauwelijks geslapen. ik ben nog steeds brak, haha. Veel plezier in Cordoba en succes met je goede werk met de kids!

  • 19 Augustus 2008 - 18:42

    Joen:

    Hey lieve Joep,

    Wat leuk je verhalen te lezen! je weet het ik heb er niet altijd de tijd voor, maar voor jou maak ik tijd.
    Terwijl hier de files weer op gang komen ben jij bezig met luizen en BA. Leuk zeg! nog 2 weken dan vlieg ik je kant op naar de DR.
    Hopenlijk maakt het vliegtuig een omweg en land hij in Cordoba.
    Ga je dan mee varen op de Barscheef?

    wist je trouwens dat je alweer een dikke maand weg bent?! Gaat echt weer veel te snel!
    geniet van je mooie tijd

    Joen

  • 19 Augustus 2008 - 19:11

    Pa En Ma:

    hallo jo, wat jammer dat je ons niet te pakken kon krijgen, maar nu doet mijn tel. het weer maar je smsje doet het wel hoor.
    Wij hebben het goed naad naar ons zin en redelijk weer. De eerste dag en dinsdag niet zo veel maar wel droog.
    Fijn dat je weekend goed is verlopen he? En dat je af en toe heimwee hebt is normaal hoor.
    Wij wensen je nog veel sterkte en wijsheid om het vol te houden. Maar zeker met jouw karakter gaat dat lukken, Mijn tijd is bijna om, das heeeel veel liefs en groetjes van pa en ma.

  • 20 Augustus 2008 - 10:52

    Zus:

    Wat heb ik met je te doen!
    Ik zit in het Algemeen Dagblad het weer kaartje te bekijken en dan is het gewoon wit gekleurd waar jij zit dat wil zeggen tussen de 5 en 0 graden. Nou meid trek je sokken maar aan.
    Succes he, en vol houden je kan het.

    Dikke kus vanuit een nat Rotterdam.

  • 20 Augustus 2008 - 10:55

    Zus:

    Stom Stom Stom, jij zit hoger en daar is t groen en wel donker groen tussen de 15 en 20 graden en een zonnetje. Hm wie moet nu met wie te doen hebben.

    Doei.

  • 20 Augustus 2008 - 11:50

    Rokaja:

    Hoi Jo,

    Mooie foto's zeg en heel fijn dat wij jou ook weer even kunnen zien. Isabel herkent je ook hoor. Ze zegt dan Jojanda en wijst naar jouw foto. Ik vraag dan aan haar waar is Jolanda en dan zegt zij "tien". Ik moet haar dan even een beetje helpen met het eerste stukje. Dus Jo, wees niet bang, Isabel is je helemaal niet vergeten. Weer lekker aan het werk na zo'n druk weekend? Wel weer leuk om de kinderen te zien. Is het nog gelukt om schoenen voor de kinderen te kopen?

    Ik ga ook weer even verder met mijn klusjes in huis.

    Dikke kussen Rokaja

  • 20 Augustus 2008 - 14:01

    Dik En Tante Tini:

    hallo jolanda wat een mooie foto,s heb jij gemaakt het zijn helemooien opnamens ben je al van de luizenplaag af?tante tini kreeg scoeterles maar de regen kwam met bakken uit de lucht dus het ging niet door heel veel liefs van ome dik en tante tini

  • 20 Augustus 2008 - 15:51

    Ineke:

    Hallo Jolanda,
    Nou je prachtige verhaal gelezen, wat maak jij veel mee en die prachtige foto`s. (zou haast jaloers worden) Hier gaat alles zijn gangetje, Co heeft van de week zijn LAATSTE nachtdienst gelopen, dus het wordt steeds meer aftellen.Het is hier echt ...weer, willen zoveel met de kleinkinderen doen, maar het wordt af en toe op cultureel gebied bezig zijn(musea`s).Hebben ze ook nog iets goeds van ons geleerd.
    Donderdag willen wij als het mooi weer is met ze gaan varen in de biesbosch we hebben een fluisterboot gehuurd.
    Is het een beetje gelukt met de kleding en schoenen kopen voor de kids het is wel erg triest hoor als je dat leest, maar ja je krijgt er een hoop voor terug(luizen).
    Nu lieve jolanda nog heel veel plezier en natuurlijk ook sterkte , maar de helft zit er al op. Verheug mij op je gezellige verhalen bij de high tea.
    Natuurlijk ook de groetjes van Co

  • 20 Augustus 2008 - 17:26

    Ome Wim / Tante Rina:

    Het is geweldig wat je daar allemaal meemaakt, al is niet alles positief. Het moet je een goed gevoel geven wat je voor deze kinderen kunt doen. Het is goed te weten dat je in moeilijke tijden altijd anderen bij je zijn en als "thuissteun" de verzamelwerken bij je hebt.Wij zijn benieuwd naar de natuurwaarden van het gebied waar je zit, zo ook je bezoek aan de Zoo welke ervaring dat dit geeft aan jou. Bij het zien van de foto's gaat er toch een "jaloerzigheid" van uit, maar dat is uiteraard van de vrijetijds invulling die je daar geniet. Over de spaanse taal gesproken, dat kan eigenlijk toch niet zo moeilijk zijn als je weet dat al die kleintjes het ook kunnen verstaan en spreken (geintje hoor!).Overigens met mij gaat het voorspoedig dus we gaan weer gezellig naar de lezingen toe (met broodje kroket?) als het zover is. Een goede tijd door ons gewenst daar in het verre. We blijven je volgen.
    toy, toy, toy.

  • 20 Augustus 2008 - 18:46

    Sandra:

    hé Jo,
    Hebben ze daar ook kappers? Straks heb je dreads!!
    Geweldige foto's!
    xxx

  • 20 Augustus 2008 - 19:03

    Pa En Ma:

    hai meissie,
    Hoe is het met je luizen nog een beetje jeuk?
    Je mag er best mee thuiskomen hoor, ik weet er ook wel weg mee. Heb ze zelf ook gehad. Heeeeel vroeger. Verder nog veel plezier met je kids, wij hopen dat je ze wel kan missen als je weer thuis bent, want zo snel ga je niet meer terug. Gelukkig heb je Isabel dat maakt meteen alles weer goed. Nou wij gaan ons hotel in want we zijn net terug van een vermoeiende dag. Nu koffie... en dan ?
    Veel liefs van pa en ma en pas goed op jezelf.xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jolanda

In plaats van een vakantie heb ik dit jaar besloten om mezelf nuttig te maken voor mensen die het minder goed getroffen hebben dan wij allemaal. Natuurlijk kan dat ook dichter bij huis maar nu ben ik gelijk in de gelegenheid om een ander land goed te leren kennen. Ik heb 2 maanden de tijd en zal proberen jullie op de hoogte te houden van mijn belevenissen.

Actief sinds 27 Mei 2008
Verslag gelezen: 136
Totaal aantal bezoekers 36230

Voorgaande reizen:

17 Juli 2008 - 17 September 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: